2017.

Stadig en masse lort derude, der giver SEO-tekster et dårligt ry.

Det tager tid at skovle lort væk. Også selvom søgemaskinerne har skiftet skovlen ud med bulldozere. Men de er i gang. Algoritmeopdateringer har gjort søgemaskineoptimering mere krævende, end det var engang. Mere ekskluderende. Heldigvis.

Men hvordan sikrer du dig, at dit SEO-tekstindhold ikke havner på den jættestore ladvogn fyldt med keyword stuffing og undskyldninger for sproglig kunnen?

Det skal jeg fortælle dig, så snart vi har været igennem alt det trivielle omkring SEO-teksten, du lige skal have på plads først.

SEO-tekst – minimumskrav

Søgeordsanalyse

Ja, du skal lave en eller anden form for søgeordsanalyse. Nej, det behøver ikke længere at foregå med lommeregner og Excelark. Du skal lave søgeordsanalysen for at blive klogere på, hvad folk søger efter, og hvor konkurrencepræget dit søgeord er.

Generelt koster det en bondegård at bruge store, internationale søgeordsværktøjer. SEMrush er et af de bedste – og dyreste. Men der er mange af værkøjets funktioner, som du enten ikke kender eller ikke får brugt, med mindre du er en absolut SEO-prof.

Heldigvis kan du gratis bruge Søgeordsplanlægning, som er en del af Google AdWords. Du skal oprette en annonce, men du behøver ikke at sætte kampagnen i gang og betale for den. Google Suggest (autoudfyld-funktionen i søgefeltet) er også en fremragende måde, hvorpå du kan lure, hvad andre har søgt på i forbindelse med dit emne.

Der findes et dansk søgeordsværktøj, der hedder Storybase. Der er en gratis prøveperiode, og abonnementet er blandt de billigste, der er.

Når du skal have inspiration til flere søgeord at optimere til, kan Übersuggest anbefales. Koster ingenting. Jubii. Dog kan Ü af og til levere nogle ret magre resultater til danske søgetermer.

Title tags

Et title tag er SEO-tekstens titel i søgeresultaterne. Dit søgeord skal indgå naturligt i titlen. Du må også gerne have dit firmanavn med, men lad det stå til sidst, eventuelt adskilt fra titlen med en vertikal streg. Hold dit title tag på 50-60 karakterer, så det hele kan være der.

Et SEO-plugin kan hjælpe dig med at holde styr på længden. Prøv Yoast SEO-plugin, hvis du bruger WordPress. Det er gratis, og det fungerer så fint. Din titel skal fange læserens opmærksomhed, så du må gerne lokke med spørgsmål, tal, guides eller løfter.

Metabeskrivelse

Metabeskrivelsen er de par linjer, der står under sidens titel. Den må være omkring 160 karakterer lang.

Opdatering til længden på metabeskrivelser. I december 2017 valgte Google at give os mere plads til at skrive vores metabeskrivelser. Før havde man 155-160 anslag at gøre godt med. Nu har man helt op til 320 anslag. Grunden til ændringen er, at Google ønsker at forbedre brugeroplevelsen. Og med en længere metabeskrivelse får brugeren en bedre mulighed for at bedømme, hvad siden indeholder.

Hvis du ikke selv laver en metabeskrivelse, udvælger Google et par linjer af din tekst – oftest de første. Flet også gerne dit søgeord naturligt ind i metabeskrivelsen. Når de forekommer, markerer søgemaskinen dem med fed, så man hurtigt får øje på dem. Du skal lave unikke titler og metabeskrivelser til alle dine SEO-tekster.

Allesammen!

Brug søgeordene i teksten

Men ikke for mange gange! Keyword stuffing er to skridt frem og otte tilbage. Der er ikke nogen specifik grænse for, hvornår brug af søgeord bliver til keyword stuffing. Yoast advarer dig, når nøgleordstætheden i din SEO-tekst runder 2,5%. Helt firkantet betyder det, at du, i et længere blogindlæg på ex. 1500 ord, må bruge dit søgeord ca. 35 gange i tekst og overskrifter. I en kort artikel på 300 ord – ca. 7x søgeord.

Men søgeord er slet ikke så firkantede. Læs hvorfor om et øjeblik.

Lav overskrifter i din tekst

Både for læsevenlighedens og søgeoptimeringens skyld. Overskrifterne (H1-H6) er egentlig en del af websidens HTML, men når du bruger et CMS-system (som WordPress eller Joomla) til at styre dit indhold, piller du sjældent ved selve HTML’en. Du skal blot markere en overskrift og vælge H2-H6. Artiklens overskrift bliver automatisk en H1. Med dine overskrifter fortæller du søgemaskinerne, hvad din SEO-tekst handler om. Derfor er det en god ide, at dine søgeord optræder i flere af dine over- og underoverskrifter.

Og forresten. Husk at holde styr på hierarkiet i dine overskrifter – specielt hvis du benytter dig af et plugin, der laver indholdsfortegnelser til dine artikler.

Det var så det. Det er ikke så svært. Du kan sagtens søgeoptimere dine tekster.

Men du skal vide én ting. Bare fordi en SEO-tekst opfylder ovenstående minimumskrav, kan den godt være stendød!

Siden den konstatering nu er sat fri, kan vi gå videre til en udvidet form for søgeoptimering, der kræver evne og ægte interesse for at skrive. Og skyhøje ambitioner – naturligvis!

SEO-tekst – nu med puls

#1: Brug storytelling, når du skriver SEO-tekster

Hvordan skriver man en SEO-tekst, som folk husker?

Man pakker den ind i en historie.

Storytelling bliver nogle gange misbrugt, og måske er du allerede træt af at høre om det. Det er ærgerligt, for det er meget mere end et smart buzzword. Det er en helt reel og værdifuld teknik, som du kan lære at bruge, når du vil lave interessante hverdagshistorier om til eventyrlige beretninger, der sætter sig fast i din læsers bevidsthed.

Du skal give din SEO-tekst de bedste muligheder for at blive læst, husket – og delt på de sociale medier. Viral markedsføring er effektiv markedsføring, og kan du få andre til at sprede dine tekster på denne måde, tager du søgeoptimering til et helt nyt niveau. Men det er svært. Dine læsere må ikke kede sig. Hvordan? Action, spænding, følelser og indlevelse.

I 1978 sad en amerikansk journalist på en operationsstue, mens han observerede en operation. Operationen var et kompliceret stykke neurokirurgi. Bagefter skrev journalisten om sin oplevelse, så avisen kunne trykke den.

Det følgende år vandt historien en Pulitzer.

Journalisten hedder Jon Franklin, og historien var ikke nogen gennemsnitlig og halvkedelig journalistisk bedrift. Den hedder Mrs. Kelly’s Monster. Læs den, hvis du har lyst til få en fornemmelse af, hvad storytelling handler om.

Resten af den her artikel løber ingen steder.

Beretningen er opbygget, som om den var fiktion, og pludselig bliver en tilfældig operation til spændende læsning. Franklin har skrevet en bog (Writing for Story), hvori han forklarer teknikkerne bag det, han kalder dramatisk nonfiktion. Bogen er varm og fuld af personlighed. Og guldkorn. Det kan du læse mere om i et kommende blogindlæg om storytelling, hvor jeg tager udgangspunkt i gode bøger – bl.a. Jon Franklins.

#2: Tilpas din SEO-tekst til semantisk søgning

Det her punkt er mindre eventyrligt end det ovenstående. Men det er faktisk ret interessant og mindst lige så vigtigt.

Intention er det helt centrale ord i topmoderne søgeoptimering. Google vil gerne kunne svare på dine spørgsmål og vise dig det, du leder efter. Men for at kunne gøre det så præcist som muligt skal søgemaskinen først kunne forstå intentionen med søgning. Google vil så gerne kunne bearbejde semantiske søgninger.

Say what?!

Jep.

Google var engang en ret dum søgemaskine. Hvis du søgte efter ’bil’, ville den vise dig resultater, der indeholder tre bogstaver i en bestemt rækkefølge, uden at ane hvad en bil er for en størrelse. Det gjaldt ting, steder, begreber og så videre. Derfor satte Google i 2013 sin Hummingbird-opdatering fri. Hummingbird er en del af Googles arbejde med at blive god til semantisk søgning – at forstå hvad ordene betyder frem for blot at kunne genkende bogstavkombinationer.

I dag kan du trygt skrive motoriseret køretøj i stedet for bil – Google ved godt, hvad du mener!

Hvad betyder det for din SEO-tekst? Det betyder, at du skal tænkte i synonymer og relaterede begreber, når du skriver. Og du skal stille de spørgsmål, som du tror, din læser stiller – og svare bedre på dem end alle andre. Semantisk søgning har ikke alene gjort overdreven brug af bestemte søgeord overflødigt – det har også gjort det nemmere for søgemaskinerne at opdage det.

Optimer dine SEO-tekster til stemmesøgning

Ud over at kunne tilbyde dig bedre og mere relevante resultater i almindelige søgninger, vil søgemaskinerne også meget gerne bruge deres relativt nyerhvervede evner inden for semantisk søgning til at håndtere stemmesøgning. Når du skriver SEO-tekster til stemmesøgning, skal sproget være så naturligt som muligt. Search Engine Land foreslår, at du begynder at dokumentere dine kundeopkald. Skriv ned, præcis hvilke ord dine kunder bruger, når de stiller dig spørgsmål. Er du blogger, så læg mærke til, hvordan folk taler sammen om dit emne. På denne måde ved du, at dine SEO-tekster rammer plet, når folk søger.

Brug long tail søgeord, når du skriver SEO-tekster

Selv synes jeg, at semantik og stemmesøgning er ret festligt. Og genialt. Måske er du enig. Måske ikke. Uanset hvad, er det en god ide at bruge long tail søgeord, når du vil skrive effektive tekster til SEO.

Hvad er long tail søgeord?

Ser du Game of Thrones? Lad os alligevel lige få lidt eventyr med. Forestil dig, at en af de tre drager stiller op til et forbryderbillede. Et af billederne skal være i profil. Forrest og øverst oppe er det monstrøse hoved med de uhyrlige øjne – og tænder! Dernæst ryggen med vinger, skæl og hele moletjavsen. Til sidst den lange hale, som ofte undervurderes, når man kæmper med den vanvidsstore fortidsskabning. (For det gør man jo tit!)

Long tail søgeordDen lange, undervurderede hale er dine long tail søgeord. De er lange, præcise søgesætninger, mere end de er ord. De ikke er så konkurrenceprægede som enkeltordene. Men rammer du dem, er din læser solgt – eller også er dit produkt, hvis du driver en shop. Det er nemlig sådan, at når den søgende skriver et long tail søgeord i søgefeltet, ved vedkommende lige præcis, hvad han leder efter – og han har allerede fundet kreditkortet frem. Er du blogger, kan du oversætte ’kreditkort i hånden’ til ’bogmærker med det samme din blog, deler dine artikler på sociale medier og vender tilbage som loyal læser’.

Win-win-situation!

#3: Indholdsoptimering er den bedste søgeoptimering

Kald mig bare idealist. Det gør ikke noget.

Over there, under palmerne hos Google Inc. i Californien, er de også idealister. De tror på en verden, hvor alle os udbydere af information, services og produkter gør vores ypperste for at skrive godt indhold til vores websider. Vi er mange, der gør os umage.

Og du, kære læser, er snart en af os.

Gør dine bedste SEO-tekster til hjørnestensartikler

En hjørnestensartikel er en helt ekstraordinært god artikel. En artikel, der behandler et emne grundigt og levende. Alle websider beskæftiger sig med et emne, og det er en god ide at have en håndfuld hjørnestensartikler, der behandler de vigtigste dele af dit emne i dybden.

Dine øvrige artikler er spin-offs til dine hjørnestensartikler, og du skal linke til hjørnestenene fra alle artikler, der relaterer sig hertil. Det er et signal til søgemaskinerne om, hvilke artikler, der er de bedste. Det kan være svært for dem at vurdere, fordi du sagtens kan have mange artikler, der behandler det samme emne fra forskellige vinkler. Det hjælper dig også med at opretholde en god linkstruktur på din webside/blog, fordi links til, fra og mellem SEO-tekster fortæller både læsere og søgemaskiner, hvilke artikler der er relaterede.

Det gælder naturligvis for alle dine artikler, at de skal være fænomenale. Sæt dig i selen for at finde din kreativitet. Der er skrevet artikler om alt. Derfor er det svært at være helt original i sin tekstforfatning. Det skal du ikke bekymre dig om. Din opgave er at finde nye vinkler til dine emner. Din opgave er også at tage populære og aktuelle emner og få dem til at handle om dig, dit emne og din målgruppe. Søg inspiration på sociale medier, nyhedsmedier, i Google, på reddit.com, i biograflisterne, hos tv-serieudbydere og alle andre steder, hvor folk går amok med den sidste nye og brandvarme historie.

Øv dig i at dreje den seneste Trump-skandale, storfilm, shit-storm eller sundhedstrend, så den passer med et af dine emner.

Hvor lang skal en SEO-tekst være?

Kvantitet behøver ikke at udelukke kvalitet. Flere af de store, internationale sværvægtere inden for SEO fortæller, at lange artikler har bedre chancer for at rangere godt i Google. Hvad er så en lang artikel, når vi snakker gode, velskrevne søgeoptimeringstekster? Når du runder 1000 ord, er du godt på vej. Du har større spillerum til at anvende synonymer, relaterede begreber og long tail søgefraser, når du skriver lange blogartikler eller webtekster. Du skal opdele din artikel i mange mindre afsnit med overskrifter. Du må også gerne markere vigtige ord med fed eller kursiv. Læsevenlighed er nemlig også en betydningsfuld faktor, når du skriver SEO-tekster til nettet.

Hvor konkurrencen er størst, er SEO-teksterne bedst

Vi kan lære af amerikanske blogsites og hjemmesider. Hvis du tror, at konkurrencen er stor her i Danmark, så tænk på, hvor massiv den er, hvis du starter en blog på engelsk.

Her er du ikke kun i konkurrence med hele den engelsksprogede verden. Der er også alle de tosprogede, der blogger på engelsk. Topresultaterne for de mest konkurrenceprægede søgeord inden for SEO-skrivning viser, at der skal ægte amerikansk knoklementalitet til, hvis nogen skal få øje på dig.

Afhængig af dine engelskkundskaber kan du konkurrere med mange, der skriver med et middelmådigt engelsk. Google er bedre til engelsk end til stort set alle andre sprog – naturligvis. Det gælder både semantik og syntaks.

Det betyder ikke, at du skal blogge derudaf uden at bekymre dig om kommatering, retstavning og sætningsopbygning. Tag i det mindste stilling til, om du bruger nyt komma eller grammatisk komma. Og det skader ikke at besøge ordnet.dk eller sproget.dk en gang imellem. Husk, at den gode SEO-tekst er den, du primært skriver for dine læsere og kunder. Antageligvis kaster uskolede analfabeter sig sjældent ud i at læse SEO-tekster. Så respekter dine læsere, og gør dig umage for at skrive ordentligt.

Vi kan passende afslutte vores SEO-tekst-maraton med et citat fra en af mine internationale inspirationskilder, Copyblogger.com. Som du kan se, skal du ikke opfinde. Du skal genopfinde.

”The first rule of Copyblogger is you do not publish content that sucks!”

Yes sir!

Hvis du synes om artiklen, så del den gerne med andre: