Blog om skrivetips og SEO-tricks

Velkommen til en blog, hvor du får finurlige tips og fiffige tricks til at opnå den salige onlinesynlighed. Det er en blog om at skrive, om SEO og om at være (og blive!) en glad skribent med den kreative kunstnerhat kækt på skrå.

På min lille blog kan du læse om content marketing og copywriting. Landingssider og langtidsholdbare SEO-teknikker. Grumme grammatikfejl og genial kommunikation. Plus lidt om alt det, der ligger indimellem og udenom.

Og hovedet på bloggen – jeg har gjort mig umage. Også med indpakningen …

Hvad er RankBrain? [for DUMMIES]: Sådan virker Googles kunstige intelligens, og derfor skal du optimere til den

SEO-bureau om kvalitetsindhold

Hvad er RankBrain? Det er et godt spørgsmål. Så godt, at stor del af det materiale, der findes om RankBrain, er baseret på gæt. Måske fordi det er så kompliceret en størrelse, at det kræver en dobbelt doktorgrad i computeringeniørvidenskab for at forstå konceptet. Måske fordi Google (de skiderikker!) ikke vil ud med det. De fleste gæt på, hvad RankBrain er, og hvordan den fungerer, er meget kvalificerede. Heldigvis. For ellers kunne jeg ikke have sammensat den her artikel på…

0
Læs mere

Derfor skal du udgive færre – ikke flere – artikler på din blog

Jeg har et spørgsmål til dig. Ved du, hvorfor det er så længe siden, jeg sidst har udgivet en artikel på min blog? Faktisk er det hele tre måneder siden, bloggen har set nyt. I udkastet til den her artikel var jeg ved at bilde dig ind, at det var en strategisk beslutning. At jeg har en astronomisk samling artikler klar til udgivelse, men har ventet med vilje. Det er ikke rigtigt. Den rigtige grund er, at jeg har haft…

0
Læs mere

Søgeordskannibalisme – har du også misforstået, hvad det hele handler om?

Intention og søgeordskannibalisme

Søgeordskannibalisme lyder grimt. Og nogle gange er det da også ret skidt. Men kun nogle gange. Alligevel bruges begrebet konsekvent som en beskrivelse for, at flere sider under det samme domæne ranker på det samme keyword. Uanset om det er med afsenderens vilje eller ej. En af mine kunder spurgte mig for nylig, om jeg vidste, hvad søgeordskannibalisme er for en størrelse. Implicit i spørgsmålet lå bekymringen om, at fænomenet skal opstå på hans egen webside. Det fik mig til…

1
Læs mere

Lynguide: 11 stærke ressourcer til dig, der vil skrive raffinerede (SEO-)tekster

Rod og støj nedsætter kreativiteten

Tekstproduktion tager tid. Især hvis du går op i dit håndværk og den efterfølgende effekt. Derfor skal vi sammen se lidt nærmere på 11 oplagte ressourcer til dig, der interesserer dig for sprog og tekstforfatning, og som derfor gerne vil vide mere. Måske kender du nogle af dem i forvejen. Det gør du sandsynligvis. Derfor er den her artikel heller ikke bare en liste med links, men en kort gennemgang af, hvilke 11 rum du træder ind i, og hvad…

2
Læs mere

Hvor langt skal et blogindlæg egentlig være for at virke?

Study: Optimal længde på blogpost

Den mest optimale længde på et blogindlæg er et tal, mange marketingfolk, bloggere og webside-ejere vil give spidsen af en lillefinger for at kende. Der forlyder intet om, hvis lillefinger der er på spil. Men vedkommende kan heldigvis glæde sig over at kunne gå det nye år i møde med hånden intakt, for det behøver ikke at ende så galt. For der findes ikke ét bestemt tal, der angiver den rigtige længde på en webtekst. Der er nemlig lige…

2
Læs mere

A Content Christmas Carol – er content marketing bah humbug?

Gammelt eksempel på content marketing

Der var engang en flittig og behændig trykker. Han blev født i Boston i en af de 13 kolonier, der i 1776 sammen erklærede sig et selvstændigt USA. Han kom selv til at spille en stor rolle i processen frem mod uafhængighed, men inden han nåede så langt, drev han sin egen lille virksomhed. Trykkeren hed Benjamin Franklin. Franklin kan snildt karakteriseres som det, vi i dag vil kalde en arbejdsnarkoman. Han planlagde nøje sine dage. Tidligt op. Meget tidligt!…

0
Læs mere

Begår du konstant kommafejl, fordi du ikke kender de her 3 kommaregler?

Kryds og bolle

Kommaregler er som et sprog i sproget. En slags fremmedsprog. Nogle synes, at de er ganske interessante at kæmpe med. Andre forbander kommaet og alle dets regler, så snart nogen gider lægge øre til. Kommaet er til for at gør det lettere at kommunikere på skrift. Og du kan lette din kommunikation ved at sætte det forbandede komma de rigtige steder. Og hvor er det så, spørger du. Tja, hvor lang tid har du? Det tænkte jeg nok. Derfor skal…

2
Læs mere

Så lang tid skal du bruge på at skrive blogartikler, der rangerer i Google

Datadrevet eller original ide

Du kan skrive en blogartikel på en halv time. Måske mindre – 15 minutter. Nogen lavere? Men så skal du også være mere end almindeligt dygtig, før resultatet giver nogen som helst pote derude. (Medmindre du er en laber celeb og kan slippe afsted med konstant at forveksle orddiarré med værdifuldt og inspirerende indhold …) Nej, fat hellere om selvdisciplinen, og prøv at modstå den fristende udgiv-knap. Der er ikke nogen endelig opskrift på hverken tidsforbrug eller længde i forhold…

0
Læs mere

Tekst til hjemmesiden [KOMPLET GUIDE]: 9 stensikre trin til at skrive forførende webtekster

Personlig stemme i webtekst

Webtekst er lidt ligesom din julesweater. Enten er den for fed og holder maks., eller også burde én eller anden straks trevle den op og starte forfra. Hvordan undgår du så, at dine webtekster havner i den kategori af garn, der aldrig burde have forladt garnnøglet? Du læser den her artikel. Jep, det hele. Til gengæld lover jeg, at du får bunker af inspiration og nyttig information til den svære tekst til hjemmesiden. Vi kommer omkring de gode skriveteknikker og…

0
Læs mere

Keywords og Google Ads – sådan undgår du at fejle grumt, når du vælger søgeord til dine AdWords-annoncer

Keywords i Google Ads

Keywords er vigtige. Så vigtige, at de udgør en stor del af fundamentet for din tekstuelle SEO-indsats. Du kan vælge de rigtige keywords og se dine resultater kravle resolut opad. … Eller du kan vælge de forkerte og ryge på røven. (Pas på med det, for de siger, at et brækket haleben gør avs!) Især i forhold til annoncering i Google skal du være opmærksom på en udvikling, som muligvis har sneget sig uden om dit synsfelt. Google har udviklet…

0
Læs mere