Han er ikke specielt høj, men alligevel et ranglet slipsedyr. Hans hårgrænse er vigende. Det er hans politiske synspunkter ikke.

Han gjorde sig bemærket, allerede før arbejdspladsen blev et stort, hvidt hus. I gymnasiet blev han uvenner med multikulturalisme, men til gengæld legede han godt med ‘white supremacy‘ på universitetet.

Uha da.

Han arbejdede for Jeff Sessions i syv år, og da Sessions sluttede sig til Donald Trumps præsidentkampagne (for senere at blive justitsminister), fulgte han med.

Han hedder Stephen Miller og er i dag Trumps tætte politiske rådgiver – og taleskriver.

Jeg ved godt, at Trumps kommunikationsanlæg består af flere interessante knapper. Og at nogle af dem bliver brugt mere end andre. Der er for eksempel ‘Trump 5 år’-knappen. Der er også ‘Fake News’-knappen, som næsten er slidt helt ned. Eller min yndlings: ‘Vi ordner det’.

Men når han en gang imellem åbner munden og siger noget fornuf….øh…noget sammenhængende, så er det sandsynligvis Stephen Miller, der er tekstforfatteren.

Stephen Miller er en rigtig sportsmand. Han står nemlig ofte på mål for en hel masse kritik. Og siden der er ligheder mellem hr. Millers hverv og mit eget, tillader jeg mig også at kommentere på hans arbejde.

Jeg vil godt rose Stephen Miller for i det mindste at tilføje noget politisk snilde til Trumps udtalelser. America First sloganet har vist sig gennemslagskraftigt og effektivt. Alligevel føler man sig som professionel tekstforfatter og kommunikatør forpligtet til lige at henlede opmærksomheden på et par svipsere.

De kom i busser – om historiefortælling i kommunikation

Efter det amerikanske præsidentvalg stod det klart, at Donald Trump havde tabt – i staten New Hampshire. Her fik Hillary Clinton flest stemmer, og hun fik derfor de fire ‘electoral votes‘, som staten gav.

Som kommunikatør skal man altid repræsentere sin kunde på den bedst mulige måde. Derfor så man kort efter valget Stephen Miller i et Tv-interview, hvor han kommenterede på Trumps nederlag i New Hampshire. Der er en naturlig forklaring, sagde Miller. Det var fusk!

Trumps modstandere havde fragtet borgere fra nabostaten Massachusetts ind i New Hampshire, så de kunne stemme på Hillary. Hele busser fyldt med valgsvindlende, lovbrydende Trump-haters.

Sikke noget.

I can tell you that this issue of busing voters into New Hampshire is widely known by anyone who’s worked in New Hampshire politics. It’s very real. It’s very serious.

FairytellingKære Miller, jeg går også ind for storytelling i kommunikation. Det er en svær disciplin, men når man gør det rigtigt, er det effektivt. Men der er noget, du har misforstået. Storytelling er ikke det samme som fairytelling. Absolut kunstnerisk frihed er for fiktionsforfattere.

Når man er talerør for virksomheder, produkter eller personer, er det vigtigt, at det, du siger, er rigtigt. Også i andre verdener end din egen. Du får et enkelt point for din research, fordi du har fundet en forskningsrapport omhandlende valgprocedurer og eventuel valgsvindel. Men det er ikke nok at finde den. Du skal da også læse den. Det hedder research.

Ja, rapporten dokumenterede en vis mængde sjusk i forbindelse med dødsfald eller flytninger, hvor stemmeregistreringerne ikke var blevet opdateret. Men forskerne fandt ikke nogen beviser på valgsvindel i størrelsesordenen ‘bustransporter over statsgrænser’.

Kommunikation handler om autoritet og troværdighed, Miller. Og der står minus et til din boss efter den her omgang.

Total(itær) magt – om at skabe relationer og tale til følelserne

Ikke længe efter den forrige bombe er Stephen Miller ude med endnu en kommunikativ sprængladning. Den eksploderer på præsidentens eget yndlingsmedie, Twitter. Det er et pip, der er lige ved at få selv den blå fugl – som ellers har set lidt af hvert – til at kløjes i halefjerene.

The powers of the president to protect our country are very substantial and will not be questioned.

Twitteropdatering støderSom tekstforfatter skal man forsøge at tilpasse tonen i budskabet, så den passer til modtageren. Tale til følelserne og skabe en relation.

Det er svært at overvurdere den gode relation i professionel kommunikation.

Når vi taler om USA, behøver vi ikke at gøre en lang historie kort. Den er kort i forvejen. 250 år plus minus det løse. På baggrund af en dyb aversion over for egenrådig autoritet og enevælde rev de kommende amerikanere sig løs fra det britiske kongedømme og dannede en koloni først bestående af 13 stater på den amerikanske vestkyst. Her skulle fandme ikke være nogen konge. Ingen enehersker skulle sidde på al magten. Magten er folkets, og de vil selv bestemme. Og efter en revolution er en demokratisk republik født med magten fordelt ud på flere institutioner, så ingen bølle kan tryne folket.

Jeg vil godt give et halvt point til dig, Miller, for din evne til at tale til modtagerens følelser. Men næste gang kunne du måske prøve med et par søde killinger og glade følelser. Og holde lidt igen med at råfodre karikaturtegnerne materiale til ‘Trump som gal monark’.

Bare en ide.

Fire and Fury – om humoristisk kommunikation

Politisk rådgiver Stephen MillerNu til det tredje og sidste punkt på min liste over grunde til, at prez Trump bør have mig på speed-dial. Det er kun en måned gammelt.

En bog om Donald Trump har for nylig ramt boghandlerne verden over. Og ‘Fire and Fury’ er ikke nogen hyldest til hans statsmandsevner.

Så er det godt, at Donald Trump har sin hårdtarbejdende ordsmed lige ved hånden. Stephen Miller havner igen i et Tv-interview. Denne gang handler det naturligvis om den kritiske bog af forfatteren Michael Wolff.

Det er altid en god ide at inkludere et strejf af humor og selvironi i sin kommunikation. Humor er med til at forkorte distancen til kunderne og gøre budskabet mere spiseligt.

Med det på plads skal vi lige se på, hvordan Stephen Miller forsvarer sin chef. Forsvaret kan koges ned til en blank afvisning af alle anklager. I virkeligheden forholder det sig således:

“The reality is that Donald Trump is a political genius.”

Steve, undskyld!

Jeg trækker det tredje punkt tilbage igen. Jeg kan se, at du er helt med her.

Jeg kunne under ingen omstændigheder have trukket humor-pistolen hurtigere selv.

Nå, men med to ud af tre mulige sender jeg en opfordring afsted over Atlanten til dig, Donald. Jeg er sikker på, at du kan se fornuften i at bringe nogle friske, skandinaviske tekstforfatterevner ind i det ovale kontor. Her hos mig fortæller vi nemlig ikke eventyr om folk. Vi tror heller ikke på værdien af negativ omtale.

Og vi sørger altid for at undersøge, hvem vi taler til, før vi sønderbomber dem med vores forkærlighed for autoritære styreformer.

Hvis du synes om artiklen, så del den gerne med andre: