Hvad er RankBrain?

Det er et godt spørgsmål. Så godt, at stor del af det materiale, der findes om RankBrain, er baseret på gæt. Måske fordi det er så kompliceret en størrelse, at det kræver en dobbelt doktorgrad i computeringeniørvidenskab for at forstå konceptet. Måske fordi Google (de skiderikker!) ikke vil ud med det.

De fleste gæt på, hvad RankBrain er, og hvordan den fungerer, er meget kvalificerede. Heldigvis. For ellers kunne jeg ikke have sammensat den her artikel på baggrund af dem.

RankbrainJeg har efterhånden været igennem mere end tre håndfulde meget forskelligartede artikler som research til den her.

Det var jeg nødt til for at finde ud af, hvad eksperterne er enige og uenige om.

Og nu vil jeg så forsøge at fortælle dig, hvad jeg har fundet ud af. I den her artikel skal vi snakke om, hvad RankBrain er, hvordan den virker, og hvilken indflydelse den har på SEO. Vi skal også se på, hvad forskellen på RankBrain og Hummingbird er.

For der er selvfølgelig en grund til, at Googles kernealgoritme, Hummingbird, pludselig fik selskab af noget så hypermoderne som kunstig intelligens.

Hvad er forskellen på RankBrain og Hummingbird?

Et tidligere indlæg her på bloggen handler om semantisk søgning. Til den artikel fik jeg et spørgsmål, der gik på forskellene mellem RankBrain og Hummingbird. Og det er ret svært at skille dem ad. Dog ved vi med ret stor sikkerhed, at der var nogle ting, som Hummingbird kunne, før RankBrain kom til.

Dem skal vi nu se på. Og undervejs kommer vi til pointen, nemlig at Hummingbird på et tidspunkt fik brug for hjælp, fordi evnerne ikke rakte.

Kan arbejde med semantisk søgning

I min tidligere artikel beskriver jeg, at Googles Hummingbird-opdatering var smart, fordi den gav Google en ny og bedre forståelse af sproget. Med Hummingbird gik vi fra “strings” til “things”. Ordene er nu mere end bare en bestemt rækkefølge af bogstaver og inddeles i grupper som ting, steder og personer ud fra en database med oplysninger. Det forstår Hummingbird, og derfor kan Google arbejde med semantisk søgning.

Svarer på spørgsmål

Før Hummingbird kunne du ikke stille Google et spørgsmål, fordi den form for kommunikation var ukendt for søgemaskinen. I stedet for at levere et svar ville Google forsøge at finde tekster, hvori spørgsmålet figurerede ordret. I dag får du et svar frem for blot en gengivelse af spørgsmål.

Et simpelt eksempel er spørgsmålet ’hvor stammer yoga fra?’ Nu viser Google en snippet med teksten ”Yoga stammer fra Indien”. Tak for svar.

Hummingbird og lokale søgningerVed, hvor du er

Med Hummingbird begyndte Google også at medregne din lokation i søgeresultaterne. Hvis du søger på indisk restaurant, viser Google dig ikke restauranter i Inden. Du får derimod en række forslag til restauranter i dit nærområde, som kokkererer efter indiske opskrifter. Så undgår du lige 6-7 timers flyrejse!

Forstår og retter dine fejl

En anden lille fiffig ting ved Hummingbirds sprogforståelse er, at taste- og stavefejl nu ikke længere står i vejen for de rigtige resultater. Hvis jeg søger på ‘pencillin’, ved Google, at jeg mener ‘penicillin’. Selvom Googles afslappede forhold til retstavning er tidsbesparende, er det ikke noget godt våben mod ordblindhed, analfabetisme og grammatisk sløvhed generelt …

Alt i alt er Hummingbird en væsentlig forbedring af tidligere forhold.

Problemet opstår i det øjeblik, Google møder en ny søgning.

Hummingbird har nemlig ikke hjernen til at gætte kvalificeret på meningen med en søgning, den aldrig før har set.

Mere end 450.000.000 nye søgninger: enter RankBrain

15 %.

Hvad er rankbrain?Det tal findes i stort set alle artikler om RankBrain.

Det gør det, fordi 15 % af alle søgninger i Google er nye. Du letter måske ikke røven efter en rabat på 15 % i butikken. Men 15 % af mere 3 milliarder Google-søgninger dagligt er lig med 450.000.000+ nye søgninger. Altså et problem, som ingeniørerne hos Google var nødt til at lette røven for at løse …

What to do?!? Kæmpe Silicon Valley-kontorkrise!!!

Starbuckskaffe brygges, planner lægges. Og det er så heromkring, at nogen opfinder RankBrain til at støtte Hummingbird i arbejdet med de mange nye søgninger.

Men hvad er RankBrain så for en virtuel grå masse?

RankBrain lærer af sine erfaringer

RankBrain er et selvlærende system – det er Hummingbird ikke. Mange omtaler også RankBrain som en AI (en kunstig intelligens), men diskussionen om, hvorvidt RankBrains måde at operere på kan karakteriseres som AI må vi tage en anden dag.

Rankbrain og vektorerFør Google slap RankBrain løs, fodrede de den med en mægtig mængde data om menneskeregler for sprogbrug og kommunikation. Da RankBrain er et computersystem, er den nødt til at omdanne vores regler til sit eget sprog (matematikken) for at kunne anvende dem. Derfor bliver vores menneskeord til vektorer.

En vektor er en matematisk-fysisk enhed, som har en retning og en længde. På den måde kan en vektor vise, hvorvidt der er en relation mellem to begreber, og hvor tæt semantisk beslægtede de er. RankBrain bruger de matematiske mønstre til bedre at forstå, hvordan vi kommunikerer. Faktisk testede Google deres AI op imod en flok ingeniører af menneskeracen – og sørme om ikke RankBrain løb med trofæet!

RankBrain er et sorteringsværktøj

Foruden sin store datamadpakke lærer RankBrain også hen ad vejen. Det gør den ved at lagre information om brugeradfærd – din og min interaktion med søgefeltet og de resultater, vi får vist – for at kunne bruge informationen fremadrettet. Den egenskab har Hummingbird heller ikke.

RankBrain er et kontekstuelt værktøj, som ser ordene i en større sammenhæng. RankBrain fungerer som en slags kvalitetskontrollør af Hummingbirds resultater. Man kan kalde den et sorteringsværktøj, for strider Hummingbirds forslag mod RankBrains erfaringer, omrokerer den resultaterne, før du ser dem i SERP.

Hvordan virker RankBrain?

Faktisk arbejder RankBrain på to fronter.

Først laver du en søgning, og RankBrain vil servere resultater efter bedste evne. Herefter observerer den, hvordan du interagerer med de resultater, du får vist. Vi taler om signaler som dwell time og bounce rate (som ikke findes på dansk). Hvis resultaterne ikke rammer din intention i første omgang, forsøger du måske med en omformulering af søgningen. Det lægger RankBrain også mærke til, for det kan den bruge i andre sammenhænge.

Jo mere positiv interaktion et bestemt resultat får, jo længere op i Google vil dette resultat komme på den givne søgning. Også selvom en anden side i SERP måske har flere keywordmatch, flere links eller mere af noget andet, som objektivt set gør den til et mere præcist resultat.

RankBrain kigger på brugerens – menneskets – vurdering af resultaternes relevans. SEO er derfor ikke længere en firkantet størrelse.

Del og hersk

Når RankBrain skal bearbejde en kompliceret søgning, skiller den søgningen ad i dens enkelte dele. Det forklarer Pro Web Consulting i en artikel om patentet bag RankBrain. RankBrain forsøger så at tolke helhedens betydning ved at sammenligne hver del med semantisk relaterede begreber.

Eksemplet i artiklen er “New York Times puzzle”.

Først skiller RankBrain søgningen helt ad og forbinder så ‘New York Times’, fordi den genkender de tre ord som en stor, amerikansk avis.

Herefter går den videre til at se på ordet ‘puzzle’, som den erstatter med ordet ‘crossword’. Det bliver så til ‘New York Times crossword’. RankBrain prøver også at erstatte puzzle med ‘subscription’, men vurderer, at ‘New York Times subscription’ er et dårligt bud på intentionen. RankBrain leger videre med ordet ‘puzzle’ og forsøger med kombinationen ‘jigsaw puzzle’. Men da et puslespil ikke lader til at have nogen relevans i denne sammenhæng, beslutter RankBrain sig til sidst for, at brugeren leder efter et ‘crossword puzzle’ (en krydsogtværs) i avisen New York Times.

Mindre manuelt arbejde hos Google

Før RankBrain skulle Googles ingeniører selv ind og fingerere ved algoritmen, hver gang der viste sig en tendens til lav brugertilfredshed.

Sikket arbejde!

RankBrain holder selv øje med brugersignalerne og retter algoritmen til, så resultaterne er så gode som muligt. RankBrain afprøver, om justeringen virker, og hvis den ikke gør, går den tilbage til udgangspunktet og prøver igen. Fremgangsmåden er trial and error – nøjagtig ligesom vi mennesker lærer nye ting. Systemet arbejder dog ikke i realtid, og før RankBrains justeringer kan gøre sig gældende, må en menneskelig hånd alligevel til.

RankBrain opdateres periodisk, når den har haft noget tid til at lagre, justere og bearbejde endnu flere data.

Hvad betyder RankBrain for SEO?

Er RankBrain vigtigt i forhold til SEO?

Ja.

Kan du søgeoptimere til RankBrain?

Ja. Men SEO til RankBrain foregår på en indirekte, nærmest subtil måde i forhold til mere traditionel søgeoptimering.

RankBrain har ændret Googles rangeringsmetode. Og derfor skal du også ændre den måde, du skriver dine SEO-tekster på.

Først og fremmest kan du ikke længere narre Google ved at proppe din tekst med keywords.

Keyword stuffing er en dinosaur. Det vidste du godt.

Da Rankbrain sandsynligvis arbejder med forståelse ud fra et erstatningsprincip, er det både dumt og ineffektivt at spamme sine tekster med de samme søgeord. Gider du måske læse sådan en tekst? Meget bedre er det at skrive varieret og naturligt og bruge relaterede termer og vendinger. Så giver du RankBrain de bedste arbejdsbetingelser, når den forsøger at matche din tekst med forskellige søgninger.

Keywords: En sprængfarlig bombe

SEO-bureau om kvalitetsindholdJeg er klar over, at det med søgeordenes vigtighed er et minefelt. Når jeg siger, at du skal løsne lidt op for dit stramme fokus på bestemte keywords og deres tæthed i SEO-tekster, vanker der verbale bøllebank og irettesættelser. Ofte fra SEO-bureauer, som vil kalde mit udsagn for vrøvl og bævl. Fake news. Bah humbug.

Måske endda lyv …

Men jeg kan ta’ det. For ikke alene lyver jeg sjældent, jeg ved også godt, hvorfor de nogle gange synes, jeg er helt væk fra vinduet. I sin enkelhed skyldes det vores ret forskellige tilgange til tekstforfatning. Det er en interessant diskussion, som vi må vende tilbage til snarligt, hvis du er frisk.

SEO til RankBrain handler om intention

Der findes ikke en specifik strategi til optimering af RankBrain. Du skal selvfølgelig sørge for, at din tekst og dit indhold er godt struktureret, interessant, relevant, nærværende og tilfredsstillende i forhold til intentionen. Det skal du altså, datadrevet indhold eller ej! Simpelthen fordi det er det, det kommer an på i dag. Og hvornår har kvalitet ikke vist sig som en fremtidssikret strategi?

Derfor gælder det ikke om at lede efter søgeord med størst søgevolumen. I stedet skal du starte med at researche intentionen.

Prøv at forestille dig, hvad der menes med søgningen. Hvad håber dine besøgende at finde på deres søgninger?

Forestil dig, at du selv søger på “bedste børnebøger”.

Hvad ville du sige til, at alle Googles resultater leder dig ind til boghandlere, der påstår, at de kan sælge dig de bedste børnebøger? Du ville sige nej tak, fordi du ved, at boghandlernes interesse er 100 % kommerciel. Det, du leder efter, er vurderinger og sammenligninger, der måske ikke med garanti er neutrale – men som i hvert fald er mindre kommercielt orienterede. Du leder efter artikler, boganmeldelser og mor- eller farbloggere, der har afprøvet historierne på deres afkom, og som kan berette om podernes reaktion.

Er du boghandler, nytter det derfor en flyvende fis at optimere en produktside til “bedste børnebøger”, selvom du mægtig gerne vil sælge stakkevis af dem.

Aflur intentionen gennem Google

Jeg har et godt tip til dig, der gerne vil have en fornemmelse af intentionen bag en given søgning: Lav et opslag i Google. Se på, hvilken type resultater der kommer frem. Er det primært produktsider og shops, eller er det blogsites, aviser og magasinartikler? Det første indikerer en intention om at købe, og vedkommende er sandsynligvis klar med kreditkortet. Det sidste fortæller dig om en bruger, der søger information.

Det trick kan du også bruge, når du kører Ads-kampagner, hvor du jo vældig gerne vil have noget til gengæld for Googles absurd dyre klikpriser.

Et keyword er ikke længere bare et keyword

Før Hummingbird og RankBrain var søgeordet målet i sig selv. I dag er søgeordet lig med en hensigt; ordet er systemets middel til at nå et mål, nemlig en tilfreds bruger. Intentionen er langt vigtigere for RankBrain at ramme end at matche selve søgeordet – også selvom der ofte er sammenfald mellem ordet i søgningen og ordet i resultatet.

Engang var SERP en statisk størrelse

Du fik vist de samme resultater som mig på de samme søgninger. I dag er SERP dynamisk, og dine resultater vil nogle gange være forskellige fra mine. Det skyldes, at RankBrain tager vores søgehistorik med i sine beregninger. RankBrain kan også vurdere vigtigheden af artiklernes friskhed, tekstens længde, frekvensen af udgivelser og indholdet af videoer, billeder og infografik i forhold til en specifik søgning. På nogle termer og emner rangerer sider med videoindhold højt, mens det for andre emners vedkommende er vigtigere med friske artikler eller måske long-form-content.

Hvorfor?

Fordi RankBrain lurer tendenserne i brugernes adfærd og præferencer. Og det skal du også lige have med i forberedelserne, før du skaber indhold til din webside.

Så hvad ved vi om RankBrain?

Vi ved, at RankBrain ikke var grunden til, at Google begyndte at arbejde med semantiske søgninger. Det kunne Hummingbird allerede. RankBrain var nødvendig, fordi Hummingbird ikke havde forudsætningerne for at levere tilfredsstillende resultater til helt nye søgninger.

RankBrains primære formål er at forbedre Google forståelse af menneskesprog, så Googles resultater altid sidder lige mellem øjnene. Det gør den ved at observere vores interaktion med søgemaskinens resultater, omdanne sproget til vektorer og lagre data. Søgeord har stadig en stor betydning, selvom RankBrain er kommet til. Dog skal du arbejde lidt anderledes med dem. I stedet for arbejde ud fra et snævert fokus på bestemte keywords skal du skrive dine SEO-tekster, så de imødekommer intentionen. Sproglig variation er også klogt, da RankBrain sandsynligvis arbejder ud fra et erstatningsprincip, når den skal tyde en vanskelig søgning.

Intentionen kan være svær at regne ud, men opslag i Google kan hjælpe dig på vej. Den sproglige variation kan du booste ved at udnytte dit SEO-værktøjs forslag til relaterede søgeord og long-tail-versioner. Variationen kan du også træne dig til ved at læse og skrive hver dag.

Forhåbentlig føler du nu, at du ved mere om RankBrain, end da du begyndte at læse.

Hvis du synes, jeg har glemt noget, er du så ikke sød at fortælle mig om det i kommentarfeltet? Det gælder også, hvis du mener, at jeg er forkert på den i min tolkning af al materialet om RankBrain.

Jeg vil utrolig gerne høre fra dig.

Psst … Jeg lover at svare!

Hvis du synes om artiklen, så del den gerne med andre: