Keywords er vigtige.

Så vigtige, at de udgør en stor del af fundamentet for din tekstuelle SEO-indsats. Du kan vælge de rigtige keywords og se dine resultater kravle resolut opad.

… Eller du kan vælge de forkerte og ryge på røven. (Pas på med det, for de siger, at et brækket haleben gør avs!)

Keywords og AdWords (Google Ads)

Især i forhold til annoncering i Google skal du være opmærksom på en udvikling, som muligvis har sneget sig uden om dit synsfelt.

Google har udviklet sin algoritme ret så voldsomt i løbet af ganske få år. De fleste tiltag er forsøg på at give brugerne en bedre oplevelse af søgemaskinen. En mere intuitiv oplevelse. Og når man er verdens største søgemaskine, er den gode oplevelse lig med en oplevelse af at finde det, man søger, uden besvær og særlig indsats.

Det præcise match – dengang og nu

Gammeldags søgemaskineBesvær og indsats var præcis det, der krævede at få nyttig information ud af maskinen for bare 10 år siden. Dengang opererede Google efter et princip, man kan kalde matching strings, altså at matche det præcise ord (læs: en bestemt rækkefølge af bogstaver). Jeg søger på ‘champagne’, og Google viser mig vilkårlige resultater, der indeholder ordet champagne, uden hverken at tage stilling til, hvor gode resultaterne er, eller hvad jeg egentlig leder efter.

Sådan er det ikke længere. Stribevis af justeringer og forbedringer har set dagens lys. I 2014 ændrede Google en smule på den måde, hvorpå den tolker ‘et præcist match’. Et præcist match skal jo helst betyde et godt, et rigtigt, et tilfredsstillende match, ikke?

Ændringerne betød, at Google blev i stand til at håndtere stavefejl og flertalsformer af ord. I dag kan du stave forkert lige så tosset, du vil, og du får stadig de resultater, du ønsker. Hvorfor? Fordi du sandsynligvis leder efter en opskrift på små kødboller, uanset om du skriver frikardeller eller frikadeller.

Hvis og kun hvis intentionen er den samme

For nylig lavede Google så endnu et fixfax i algoritmen, som du skal kende, før du smider AdWords-kroner i maskinen. Søgemaskinen forstår nu, at den samme intention kan gemme sig bag forskellige ord, ordkombinationer og synonymer. Og nu kan du få vist de samme resultater, selvom de respektive søgninger er relativt forskellige.

Hvis.

Google AdWords keywordsOg det er et kolossalt hvis. To forskellige ord eller ordkombinationer leder kun til de samme resultater, hvis intentionen bag dem er den samme. Det vil sige, at hvis du søger på ‘billeder uden copyright’, vil du få vist de samme resultater som ved en søgning på ‘royaltyfri billeder’ (eksemplerne er Googles egne). Ordene er forskellige, men intentionen bag dem er den samme. De resultater, som er et præcist match på den første søgning, er et lige så præcist match på den anden søgning. Det ville ikke være tilfældet for 10 år siden – simpelthen fordi rækkefølgen af ord og bogstaver er forskellig, og fordi Google dengang ikke forstod ordenes betydning. Det er intention i en nøddeskal.

Forståelsen er ikke en nyhed i sig selv

Google har i et godt stykke tid kunnet forstå meningen med ordene. Siden Hummingbird-opdateringen i 2013, har Google bearbejdet søgninger semantisk – den har vist dig resultater på baggrund af betydningen bag ordene frem for matchende ord og bogstaver. Med den sidste justering er Google rykket endnu tættere på sin drøm om altid at kunne regne ud, hvor du gerne vil ende med din søgning.

Vil du sælge hummere på Google?

Lad os lege, at du netop er startet som fiskemand i den glamourøse fiskebranche. Du har en webshop, hvor restauranter (og de rige og berømte) frit kan vælge mellem fornem kaviar og lækre, spillevende hummere (som du naturligvis tager livet af, før nogen kommer dem i gryden).

Søgeintention og keywordsDet er snart nytår, og du vil gerne i gang med en AdWords-kampagne. Du tænker, at ‘hummer’ må være et godt ord for dig at satse på, og du gør ‘hummer’ til det centrale ord i annoncen. Men der er sgu ikke nogen, der bestiller dine krebsdyr.

Hvorfor ikke?

Jo, det viser sig, at selvom rigtig mange søger på ‘hummer’, leder de allesammen efter opskrifter og stegetider på den hummer, de allerede har købt hos en fysisk og ægte fiskemand. De leder altså ikke efter en online-fiskehandler, der kan sælge dem en hummer.

Stol på 3 milliarder søgninger

Du har begået den store fejl, det er, ikke at kende din målgruppe. Selvom hummer er dit produkt, er det ikke det, kunderne søger efter, når de vil købe en hummer. Du laver annoncen om og satser i stedet på ‘frisk hummer’. Og se nu der. Næppe har du trykket start, før bestillingerne vælter ind. Folk, der søger på ‘frisk hummer’, har nemlig langt oftere en intention om at købe en hummer, end folk der blot søger på ‘hummer’. Tænk, at sådan en lille ændring kan gøre så stor en forskel. Det siger noget om, hvor vigtig intentionen er for Google.

Vælg de rigtige keywordsHvordan i hede hule hummerland skulle du vide, at det er sådan, landet ligger? Simpelt, kære fiskemand. Du skulle have spurgt Google. Du skulle have skrevet ‘hummer’ ind i søgefeltet og nærstuderet resultaterne. Havde du gjort det, ville du se, at alle de øverste resultater er opskrifter på hummer. Ikke hummersælgende fiskehandlere. Skriver du derimod ‘frisk hummer’ i søgefeltet, viser Google dig pludselig et udpluk af dine største konkurrenter. Se, her er et selskab, du skal melde dig ind i, for her kan du sælge hummere.

Ja, det lyder enkelt. Og det er det også. Google er det bedste sted at starte, når du leder efter inspiration til dine annonceord. Søgemaskinen behandler mere end 3 milliarder søgninger hver eneste dag, og hvor finder du ellers den slags imponerende mængde statistisk materiale? Nej, vel? Lynhurtigt kan du finde ud af, om dine valg af keywords fører dig langt ud i skoven eller ind midt i festen, hvor konverteringen er høj. Google ved, hvad vi vil have.

Der gælder andre regler for SEO og keywords

Search engine marketing (SEM) koster penge. Betaling ved kasse ét for hvert keyword, hvert klik.

Sådan er det ikke med SEO. En god organisk, placering i SERP koster dig ikke noget. Hvert klik er ganske gratis. Det betyder selvfølgelig ikke, at SEO er gratis. SEO koster penge, hvis du skal have hjælp til det. Og selv hvis du laver din egen SEO, koster det en masse tid og hårdt arbejde at nærme sig førstepladsen – for slet ikke at tale om hvad det kræver at bevare den, når du er nået derop.

SEO er mere end konvertering

SEO er ikke nær så snævert som SEM, og i dit SEO-arbejde er det en god ide at satse på et bredt publikum. De meget konkurrenceprægede søgeord er også dem, der fanger det mest købeklare publikum, og dem skal du naturligvis arbejde på, fx ved hjælp af ekstraordinært overlegne landingssider. Men du skal også ramme dem, der i første omgang bare er interesserede i at lære dig, din virksomhed og dit produkt at kende. Alle dem, der kan blive dine kunder i fremtiden, skal du begynde at friste i dag. Det er netop ideen bag content marketing. Der er 20, 50, 100 eller flere relevante keywords, du kan optimere til, og det sker helt automatisk, når du poster interessante artikler og andet spændende indhold på din webside.

Tiltræk et stort publikum med content marketing

Du kan reelt ikke vide, præcis hvad dine kommende kunder søger på. Og derfor må du fiske med det store net for at fange så mange som muligt.

Hvis du synes om artiklen, så del den gerne med andre: