SEO tekstforfatteren skriver til læseren og søgemaskinen

En SEO tekstforfatter er en skribent, der ved noget om søgemaskineoptimering. SEO er en videnskab for sig selv, men din tekstforfatter skal kunne anvende den, når hun skriver tekster til dig. Hvorfor? Fordi søgeoptimerede tekster har en meget bedre chance for at blive vist blandt de bedste resultater i søgemaskinerne.

Søgeoptimeret tekstEn SEO tekstforfatter kan skrive en søgeoptimeret tekst, hvis hun kender dit emne og de søgeord, du gerne vil findes på. Hun kan også foretage en søgeordsanalyse for dig, hvis du ikke har gjort det selv. Sådan en analyse viser, hvilke søgeord der er bedst at søgeoptimere til, samt hvor stor konkurrence der er på hvert af dem. Der er mange parametre at skrue på, når man skriver tekster, og en dygtig SEO tekstforfatter har altid skruetrækkeren i baglommen.

Er en SEO tekstforfatter kreativ?

Jeg skal ikke kunne udtale mig på andre SEO-tekstforfatteres vegne. Sikke dårlig stil det ville være.

Jamen bør en SEO-tekstforfatter ikke være kreativ? Lad mig svare med et andet spørgsmål: Skider en bjørn i skoven?*

Hvad så med den her SEO-tekstforfatter? Er hun kreativ? Lad mig her semi-svare med lidt litterær oplysning. I en gammel roman findes en fiktiv by, der hedder Jante. Her opstod en lov, du sikkert kender. Selv er jeg ikke fan, men jeg har dog så meget respekt for lovens trivsel i det danske samfund, at jeg vil lade det være op til dig at svare på det indledende spørgsmål 🙂

Google skal bruge de SEO-tekster

Dengang jeg skulle lære at skrive søgeoptimerede tekster, føltes regelsættet som hæmmende bånd på min kreativitet. Kunne man få lov til at være i fred for åndssvage søgemaskiner, som vil diktere, hvordan jeg skal skrive! Google, rend og skid!

Men det er faktisk ret uretfærdigt sagt. I virkeligheden stiller søgemaskinerne sig blot foran skribenten med et godt forretningstilbud. Skriv en velformuleret og interessant tekst om dit emne eller dit produkt, og vi viser den gerne frem til alle, som måtte ønske den viden, du kan tilbyde, siger de. Men de skal vide, hvordan de skal finde teksten! Og det er jo ret ærgerligt at have skrevet noget, som man mener, at andre bør læse – blot for at se sin tekst havne nederst på side 68 i Googles søgeresultater. Et sted så jomfrueligt og uberørt at man skulle tro, man var havnet i det ydre rum.

Som jeg lærte mere om SEO, fandt jeg ud af, at man sagtens kan skrive gode tekster, mens man samtidig tager hensyn til søgemaskinerne. Egentlig tvinger de skribenten til at udvikle og forny sin kreative tænkning og tilgang til teksten. I hvert fald hvis man vil være en dygtig SEO tekstforfatter.

Større krav til alle SEO tekstforfattere

Google spider ser din tekstGoogle ændrer løbende sine algoritmer. Algoritmer er mere eller mindre (oftest mere) komplicerede sæt af regler, betingelser og udregninger, der fører til bestemte handlinger og resultater. Begrebet har sin oprindelse i matematikken, og man anvender det i computerprogrammering. Googles algoritmer er en velbevaret forretningshemmelighed. Deres præcise udformning er der ingen uden for Google, der kender. Hvordan virker de? Ingen ved det, men alle taler om det. Der findes dog mange kvalificerede gæt på deres virkning og betydning. De bedste gæt er baseret på grundige analyser, og dem kan man godt rette sig ind efter. Som SEO tekstforfatter skal man følge med på dette område, for Googles ’bots’ eller ’spiders’ overvåger grundigt alle websiders tekstindhold. Og lille Peter edderkop skulle nødig kravle hen over din side og opdage, at teksterne ikke er i orden.

“Bvadr, den SEO-tekst stinker”, sagde Pandaen

Det kræver mere at være SEO tekstforfatter i dag, end det gjorde for seks år siden. Her sendte Google sin Panda-update i luften, og med sin store lap uddelte bjørnen slag til den massive mængde hjemmesider med dårligt tekstindhold, hvorefter de mistede deres rangering.

Dårligt tekstindhold vil sige tekst, som er for kort eller for tynd og fyldt med grammatiske fejl og dårligt sprog. Dårlig tekst er også tekst, der skuffer den søgende ved ikke i tilstrækkelig grad at indeholde det, der står i eksempelvis overskrift eller metabeskrivelse. Det siger sig selv, at det ikke tjener Googles interesser som søgemaskine at vise den slags pjat frem til den, der søger. Jeg føler mig ganske overbevist om, at Google snart udvikler en ny tilføjelse til sin algoritme. Sådan en snedig tilføjelse, der kan lure, hvornår en tekst er så kedelig, at dit hår visner. Hvis du tænker på, hvor mange livløse SEO-tekster der findes derude, ville det så ikke give anledning til kage på jobbet? Det synes jeg. Indtil videre gør Panda det så fint, og han traver stadig rundt på nettet – så vælg din SEO tekstforfatter med omhu.

Panda fik hurtigt selskab af andre dyr, der hjælper ham med at udføre kvalitetskontroller i cyberspace. Bjørnens venner hedder Google Penguin og Google Hummingbird – pingvinen og kolibrien. Disse to dyr ændrede også vilkårene for websider, og de begyndte deres arbejde hhv. 2012 og 2013. Hvis du vil vide mere om Googles underfundige dyreflok, så læs med i ’Men så kom Google Panda’.

*Ja, der var en stjerne længere oppe. Den satte jeg for at huske mig selv på, at du måske ikke kommer så meget ud. Derfor skal jeg for en sikkerheds skyld lige fortælle dig, at bjørnen såmænd skider i skoven. Faktisk gør den det helt sikkert. Hvor skulle den ellers gøre det henne?