SEO-tekstforfatter

En SEO-tekstforfatter er en skribent, der har specialiseret sig i at skrive søgeoptimerede tekster til søgemaskiner som Google. Mest Google. Faktisk kun Google, da flere end 9 ud af 10 søgninger foregår via Big G. Sikken markedsandel, hva’?

Nå, men tilbage til SEO-tekstforfatteren.

En SEO-tekstforfatter kan være hvem som helst

SEO-tekstforfatter er ikke en beskyttet titel. Og nøjagtig som med vaskemaskiner og fintstrikkede sokker varierer kvaliteten af SEO-tekster voldsomt. Men det ved du allerede, for du er en erfaren og kritisk forbruger, der mestrer sammenligningens kunst. Desuden kan en lang tekst om SEO-tekstforfattere og SEO-tekster godt blive temmelig kedelig, træls, langhåret og kradsbørstigt søvndyssende.

SEO-tekster varierer i kvalitetDerfor skifter vi spor.

Til et eventyr.

Overrasket? Jamen så må du se at få styr på dig selv, for SEO-tekster kan sagtens være ganske eventyrlige – thi du skal blot finde den rigtige SEO-tekstforfatter.

Nu skal du høre en historie, du måske kender lidt til i forvejen. Den handler om en skov. Skoven var fuld af liv, og her boede blandt andet en yndig pige med en rød hætte. Hætten var af ren uld, og den kradsede lidt i panden. Men derudover var hun glad og frejdig og havde kun én eneste frygt: skovens bidske grimling, hvis navn starter med u. Kan ud gætte, hvem han er?

Lad os begynde på eventyret, som jo umuligt kan handle om SEO-tekster og skribenter.

Eller kan det?

Den lille rødhættede SEO-tekstforfatter og uteksten

Der var engang en kæmpestor skov ved navn Google. For enden af skoven lå en nydelig bakke, et eftertragtet samlingspunkt for skovens mange ivrige væsener: SEO-teksterne. Grunden til bakkens høje status var, at menneskene daglig samledes om bakken for at finde viden, underholdning og inspiration fra skovens mest synlige SEO-tekster.

Men ak.

Så stor var skoven, at det var noget nær en umulig opgave at komme igennem den og op på bakken. Veje og stier lå på kryds og på tværs, og jo tættere teksterne kom på bakken, desto mere ufremkommeligt blev terrænet. Ser du, Google var en spillevende og snedig organisme, som kun lukkede særlige tekster igennem. Og således var det kun de kreative, kurvede og korrekte SEO-tekster, der kom sikkert frem.

Skønt rejsen var svær, myldrede det hver eneste dag med tekster på skovens stier. Og hver en tekst søgte sig naturligvis en plads så tæt på bakken som muligt. Jo, toppen af bakken for enden af Google var i sandhed et dejligt sted at være.

For at lette rejsen søgte SEO-teksterne derfor undertiden råd fra Googles troldmænd og -kvinder: de vise SEO-tekstforfattere. Teksterne måtte være særdeles varsomme med, hvem de spurgte til råd. Især skulle de tage sig i agt for svindlere, som blot lod til at kende skovens mange kroge.

Da SEO-tekstforfatteren mødte uteksten

En dag var en rødhættet og ganske ærlig SEO-tekstforfatter ude at spadsere i den store skov, de kaldte Google. Hun hold af at færdes her, og hun havde hjulpet mangen en SEO-tekst gennem vildnisset og op på bakken. Pludselig så hun noget frygteligt. Noget småt og afskyeligt.

Dårlig SEO-tekstKrumrygget var den, og ganske forvirret så den ud: Det var en utekst. Utekster hørte til den slags uhyrlige skabninger, som aldrig ville se bakkens klare lys.

Den milde og glade SEO-tekstforfatter fik ondt at det sørgelige væsen. Derfor gik hun hen til uteksten og lagde en hånd på dens skulder.

”Hør, hvor er du på vej hen?” spurgte SEO-tekstforfatteren.

”Jeg skal hen til Googles højeste sted og sole mig i det dejlige lys og al den salige opmærksomhed, man får deroppe,” sagde uteksten.

”Men du ser mig nu lidt spøjs ud”, svarede SEO-tekstforfatteren. ”Hvad er du for en?”

”Du kan selv være spøjs med den røde hat. Og mig? Jeg er da en SEO-tekst!”

”En SEO-tekst?! Ser man det. Men måtte jeg så bede om lov til at stille dig nogle spørgsmål?” spurgte den rødhættede skribent.

”Jo vist. Sig frem.” Uteksten krydsede armene og så afventende ud.

”Hvorfor er din søgeordstæthed så stor?” begyndte SEO-tekstforfatteren.

”Min søgeordstæthed er stor, fordi det øger mine chancer for at komme øverst i Google,” svarede uteksten.

”Hvorfor har du store tomme huller der, hvor dine calls to action skulle have været?” var tekstforfatterens andet spørgsmål.

”Folk må da nok kunne regne ud, hvad de skal gøre med mig uden den slags pjat.” Uteksten så olm ud. Men tekstforfatteren kunne ikke holde sine spørgsmål tilbage.

”Hvorfor er dine sætninger så lange, knudrede og ulæselige?” spurgte hun.

”Mine sætninger er slet ikke beregnet til mennesker, kun maskiner.”

”Jamen hvorfor har du da ikke udfyldt dit title tag og din metabeskrivelse?” fortsatte SEO-tekstforfatteren.

”Ha! Google skal såmænd nok selv finde på noget at fylde dem ud med.”

”Så hør da her, utekst. Hvorfor er du så utrolig kedelig at være sammen med?” vovede skribenten til sidst. Nu blev det for meget for den arrige utekst, som begyndte at hoppe op og ned.

”Må jeg være fri! jeg behøver hverken at være original, interessant eller særlig lang. Jeg brænder igennem ved min blotte tilstedeværelse,” råbte han.

SEO-tekstforfatteren tog sig til hovedet. Hvad skulle hun dog gøre? Den usle utekst forstod jo slet ikke omfanget af sin egen sørgelige tilstand. Han havde uden tvivl været i kløerne på en af skovens svindlere.

Kunne han nogensinde blive til en SEO-tekst og få en plads i toppen af Google? Hvordan skulle det dog gå den stakkels grimme utekst?

SEO-tekstforfatterens 3 råd til uteksten

SEO-tekstforfatterSkribenten trådte et skridt nærmere uteksten og kiggede den i øjnene. ”Hør nu her, utekst. Du brænder kun igennem, hvis nogen skodder en cigaret på din mave. Hvis du nogensinde skal finde vej igennem Google, er der tre ting, du er nødt til at gøre først,” sagde hun.

Uteksten kneb øjnene sammen. Han vidste, at SEO-tekstforfattere var magiske. De kunne trylle med ordene, og de kendte til et par af Googles hemmeligheder. Jo, han var sandelig nysgerrig. ”Hvad er det for tre ting?” spurgte han så.

”Først skal du sørge for at være interessant og relevant, så folk får øje på dig. Dernæst skal du sørge for at være nærværende og personlig i din tone, så folk har det godt i dit selskab. Og til sidst skal du sørge for at fylde noget mere, så du ikke efterlader folk med skuffede forventninger. Derimod skal du glemme alt som søgeordstæthed. Den er ligegyldig, når bare du er grundig i din fortælling. Hvis du kan gøre alt det, bliver du en dag til en SEO-tekst, der kan komme hele vejen igennem Google,” forklarede SEO-tekstforfatteren.

”Tjo. Tja. Dine tre råd kommer sandelig bag på mig. Men da jeg har haft så vanskelig en rejse gennem Google indtil videre, vil jeg følge dem og se, hvor de bringer mig hen,” sagde uteksten så, inden han vendte sig på hælen og kravlede på alle fire ind i den dybe skov.

Fra utekst til SEO-tekst

I tiden der kom, arbejdede uteksten utrætteligt på at opfylde de krav, som SEO-tekstforfatteren havde fortalt ham om.

Han startede med at opsøge alle de mennesker, hvis opmærksomhed han ønskede, men som aldrig havde værdiget ham et blik. Han talte med dem og stillede dem en masse spørgsmål. Men først og fremmest forsøgte uteksten at lytte til det, de sagde. SEO-tekstforfatteren havde jo sagt, at en SEO-tekst skal være interessant og relevant for målgruppen. Og hvilken bedre måde fandtes der at opnå dette på end ved at slå ørerne ud?

Da han havde lyttet og lyttet og ørerne var lange og trætte, besluttede uteksten sig for at se sig i spejlet. Hvordan så han egentlig ud? Hvordan lød det, når han talte til menneskene? Han afprøvede det. Bvadr, tænkte han. Jeg lyder alt for kedelig og upersonlig. Jeg lyder ligeglad og ligegyldig.

”Nej, sørme om ikke jeg vil begynde at tale med menneskene i stedet for blot at tale til dem. Jeg er sikker på, at det vil gøre dem glade, og at de vil huske mig bagefter,” konstaterede uteksten.

Da satte han sig ned og besluttede sig for at nedfælde alt det, som han nu vidste, at menneskene havde lyst til at læse om. Han skrev og skrev med en masse passion, fordi han nu kunne være helt sig selv. Dette var sandelig ikke en tekst til maskiner, men til mennesker. Rigtige, levende mennesker, for hvem SEO-tekster skal have værdi.

Endelig lagde uteksten pennen fra sig med god samvittighed og lagde sig til at sove. Den næste dag ville han igen begive sig ud i Google. Og denne gang ville han finde bakken.

Tak for hjælpen, SEO-tekstforfatter

Uteksten begav sig afsted tidligt om morgenen. Han havde ikke rejst ret langt, før det gik op for ham, at han følte sig lettere på fødderne end nogensinde. Han følte også, at Google var blevet både lysere og mere fremkommelig. Hvor end han gik, var det, som om stier og veje åbnede sig for ham – helt af sig selv. Pludselig så han en rødhættet skikkelse på stien foran ham. Han vidste godt, hvem det var.

”Hej SEO-tekstforfatter med den noget uldne og meget røde hue. Kan du kende mig?” råbte uteksten.

SEO-tekstforfatteren vendte sig om og så forundret på ham.

”Jamen … Det er jo dig, der engang var en frygtelig utekst, men som nu står foran mig som en ganske ægte SEO-tekst,” svarede hun og klappede i hænderne. ”Hvor er jeg glad for, at du rettede dig efter mine råd. Og ved du hvad? Om lidt har du nået toppen af Google, for bakken ligger lidt længere fremme.”

”Jeg kan næsten ikke tro det. Jeg må derop!” sagde teksten, som nu var en stolt og fyldig SEO-tekst.

”Vent et øjeblik”, sagde SEO-tekstforfatteren. ”Jeg har ét spørgsmål tilbage: Hvad handler du om?”

SEO-teksten tænkte sig om i et kort øjeblik og valgte nøje et par nøgleord, der præcist beskrev emnet for teksten.

”Fint. Så skal du blot sørge for at bruge disse ord i din teksts første afsnit og i dine vigtigste overskrifter. Og så er du klar.”

SEO-teksten jonglerede rundt med et par ord, så det blev helt klart for både Google og mennesker, hvad han handlede om. Så takkede han SEO-tekstforfatteren og gik op på bakken.

Lyset, udsigten og opmærksomheden fik næsten SEO-teksten til at snuble. Men han blev stående, rettede sin ryg og nød menneskenes interesserede blikke.

Jo, det havde sandelig været al besværet værd.

SEO-tekstforfatter – nu med bomuldshue

Den rødhættede SEO-tekstforfatter smilede for sig selv. Hun havde fået endnu en af skovens sølle tekster til at se lyset, så den kunne nå op i toppen af Google. Hvilken fantastisk følelse.

Den røde tråd i SEO-teksten

Til sidst tog hun den røde hætte af, for hovedbeklædning af 100 % uld var egentlig ganske ubehagelig af have på. Desuden er ‘den råde tråd’ lidt af en kliche inden for tekstforfatning. Derfor besluttede hun sig for at vælge en pastelfarvet hætte af bomuld, næsten gang hun skulle være med i et eventyr om SEO-tekster.