Hvad betyder semantik?

Eksempel på semantik

Eksempel på relaterede engelske ord i det meningsfulde sprog

Semantik er et fascinerende begreb i sig selv, og det bliver bare endnu mere spændende, når vi om lidt skal tale om semantiske søgninger.

Semantikken beskæftiger sig med ordenes betydning, og i forlængelse heraf undersøger den, hvordan denne betydning kan bruges til at binde ordene sammen til det meningsfyldte sprog, vi bruger i vores kommunikation.

Semantik er en gren inden for både filosofi og lingvistik. Filosofisk semantik beskæftiger sig blandt andet med sprogets forhold til virkeligheden samt betingelserne for, hvordan det overhovedet er muligt for os at have dette meningsfyldte sprog, hvormed vi kan tale sammen.

Når vi taler sammen, er ordene ikke blot bogstaver sat sammen i en bestemt rækkefølge afhængig af modersmål. Ordene er også begreber, som vi i en tidlig alder lærer at forbinde med deres genstand. Vi lærer også at forbinde begreberne med andre, relaterede begreber. På denne måde går vi rundt og anvender en slags skema for betydning med en masse overbegreber, underbegreber og relaterede begreber. Alt sammen mere eller mindre ubevidst. Fantastisk, ikke?

Hvad har semantik at gøre med søgemaskiner?

Tidligere foregik en søgning sådan, at man skrev et eller flere søgeord i søgemaskinens søgefelt, hvorefter man fik vist en række resultater. Disse resultater havde Google – som sandsynligvis er din søgemaskine – valgt, fordi de indeholdt præcis det eller de søgeord, du havde fodret den med.

Søgeord skal forstås meget mekanisk som en række bogstaver i en bestemt rækkefølge. Som vi snakkede om ovenfor, så er det ikke den måde, hvorpå vi mennesker opfatter ordene. I dag er Google blevet meget bedre til at bearbejde semantiske søgninger og vise resultater, der i langt højere grad matcher intentionen med din søgning. Ligesom et menneske ville forstå en henvendelse eller et spørgsmål fra et andet menneske. Det er i hvert fald søgemaskinernes mission med at arbejde med semantisk søgning.

Hvordan gør Google det? Søgemaskinen har udviklet forskellige systemer, visningsmetoder og hele ændringer i sin algoritme for bedre at kunne forstå meningen med de ord og sætninger, vi bruger, når vi søger. Nu skal vi tale om tre af disse tiltag fra Google. De hedder Latent Semantic Indexing, Google Knowledge Graph og RankBrain.

Latent Semantic Indexing og semantisk søgning

Selvlærende søgemaskineLatent Semantic indexing er en metode, der stammer fra matematikken. Denne metode bruger Googles system til at finde ud af, hvilke begreber der er de vigtigste i din tekst. Intet nyt her. Det nye er, at søgemaskinen også kan sætte ordene i forhold til hinanden, fordi LSI gør den bedre til at behandle ordene som betydningsfulde begreber – ligesom vi mennesker kan.

Endvidere leder den efter synonymer til de begreber, som den vurderer mest centrale. Når den har identificeret de vigtigste søgeord og vendinger samt deres synonymer, vil søgemaskinen sammenligne resultatet med andre dokumenter for at se, om søgeordene – eller deres synonymer – går igen. Det vil altså sige, at du kan få vist resultater, som ikke engang indeholder dit søgeord, fordi Google, ved hjælp af LSI, kan finde dokumenter, der relaterer sig til dit emne via eksempelvis synonymer. Anvendelsen af LSI er blot én af de metoder, Google har taget i brug for at bekæmpe dårligt tekstindhold på nettet. LSI er godt våben mod autogenereret indhold og indhold, der lider af keyword stuffing. Sådanne tekster består af fattigt og unaturligt sprog, fordi ord og vendinger vil være at finde i overdreven grad eller i en mærkværdig rækkefølge i forhold til det naturlige sprog.

Hvis du er matematisk begavet og kan lide dit materiale tilsat en stor skefuld nørd, så er denne artikel om LSI måske noget for dig.

Semantiske søgninger med Google Knowledge Graph

Google Knowledge GraphGoogle vil gerne gøre livet som søgende på nettet lettere for dig. Derfor bruger den al sin information om søgninger og de søgendes adfærd til kontinuerligt at tilegne sig viden. Bagved Google ligger den såkaldte vidensgraf, Google Knowledge Graph, hvori Google gemmer informationerne.

På baggrund af bl.a. andre menneskers søgninger og Latent Semantic Indexing kan søgemaskinen give dig hurtigere og mere nøjagtige og overskuelige svar på dine forespørgsler. I mange tilfælde behøver du ikke engang åbne nogen af de søgeresultater, som Google har fundet, fordi du kan finde svaret på dit spørgsmål i Google Knowledge Graph Card, en slags faktakort om det, du søger på. Knowledge Graph Card er en box, du finder oven over eller til højre for alle søgeresultaterne. Den vil indeholde få linjer tekst og eventuelt billeder, der svarer på dit spørgsmål. Knowledge Graph Card er et godt eksempel på Googles evne til at forstå og relatere begreber.

Hvis du spørger Google ‘hvem er Tysklands kansler’, får du vist ‘Angela Merkel’ med store bogstaver samt et billede af en vinkende Merkel til højre. Selvom vi ikke har nævnt Merkels navn i selve søgningen, forstår Google, at Angela Merkel er tæt for bundet med ‘kansler’, ‘forbundskansler’, ‘leder’, ‘Tyskland’, ‘tysk’ og så videre.

Du kan endvidere bruge Google Knowledge Graph og Knowledge Graph Card som inspiration til din videre søgning, da faktakortet også fortæller dig om mennesker, film, bøger, steder eller andet, der har tilknytning til det, du har søgt efter. Så smart!

Featured snippets – en del af knowledge graph?

Nej, siger Google.

Dog præsenterer mange SEO-artikler featured snippets som værende en del af eller det sammen som Google Knowledge Graph. Men hvad er egentlig en featured snippet? Det er et lille afsnit tekst, der svarer kort og præcist på et spørgsmål stillet i Googles søgefelt. Ejendomsmæglere kan slet ikke holde op med at tale om beliggenhed, men ejendomme er ikke det eneste, der kan ligge det helt rigtige sted. Det kan søgeresultater også.

Du tror måske, at nr. 1 er den bedste placering i SERP (search engine result pages). Tro om igen. Med featured snippets kom også position zero – plads 0 i Google. Den med havudsigt. Eller i hvert fald pladsen, som giver dig den allerbedste mulighed for at trække traffik ind på din side.

En featured snippet er et almindeligt søgeresultat, som Google har valgt at placere på position zero og derefter fremhæve med specielt layout, fordi det opfylder nogle kriterier for, hvad et godt svar indeholder. Der er flere ting, du kan gøre for at få fat på den eftertragtede position zero i Google. Dem ser vi på om et øjeblik.

RankBrain går hånd i hånd med semantisk søgning

Det lyder lidt mærkeligt, gør det ikke? Sådan lidt robotagtigt. Hvis du også får den association, er du ikke helt forkert på den. SEO-eksperter er overbeviste om, at RankBrain er en del af den nye, gennemarbejdede Googlealgoritme, der blev introduceret i 2013, og som fik navnet Hummingbird. Hummingbird indeholder også andre elementer såsom Googe Panda og Google Penguin, som du kan læse mere om i artiklen om Google Panda. RankBrain var dog ikke en del af Hummingbird fra begyndelsen. Den blev først introduceret i 2015.

Denne smarte, nye algoritme er så intelligent, at den kan lære sig selv nye ting ud fra det, den ved i forvejen. RankBrain hjælper Googlealgoritmen med at tolke indhold, så Google kan vise gode, relevante resultater til søgeren, selvom disse resultater ikke indeholder det eksakte søgeord. RankBrain bearbejder søgeordene som begreber, og derfor kan hovedalgoritmen vise resultater med relaterede begreber og synonymer. RankBrain skal gøre Google til sværvægter inden for semantisk søgning.

Nu skal du lytte godt efter, hvis du er en af dem, der arbejder med tekstindhold på websider. Barry Schwartz og Danny Sullivan fra SearchEngineLand er nogle af de SEO-folk, der har bragt artikler med følgende afsløring fra selveste Google Almighty:

De 3 vigtigste faktorer, når du vil ranke i Google, er indhold, links og RankBrain.

Denne information blev offentliggjort af kilden selv sidste år. Kilden vil dog ikke fortælle, hvad der ligger på førstepladsen, så vi må arbejde ud fra en rækkefølge, hvor indhold og links deler førstepladsen skarpt forfulgt af RankBrain. Google har tusindvis af faktorer og signaler, som er med til at afgøre, hvilken rank en hjemmeside får, så den slags oplysninger er rare at have i arbejdet med SEO.

Hvordan tilpasser man SEO til semantiske søgninger?

Nu til pointen. Hvis du faktisk har læst alt det, der kom før denne overskrift, så ved du, at det er vigtigt at give dit indhold de bedst mulige betingelser for at blive fundet af søgemaskiner, der prioriterer at kunne bearbejde semantiske søgninger.

Når du skriver indhold, skal du medtænke følgende:

  • Skriv de ord, som du tror, der bliver søgt på i forbindelse med dit emne. Men undgå at bruge dem for hyppigt, da det vil ligne word stuffing
  • Anvend også så mange synonymer og relaterede begreber som muligt til de ord og de emner, der er centrale i din tekst. De kaldes semantisk variation.
  • Overvej i hvilken kontekst, den søgende skriver sine søgeord eller sit spørgsmål. Undgå at nævne ord og relaterede begreber, der ligger uden for konteksten. (Skriver du eksempelvis om rigtige veteranbiler, så undlad at nævne Disneys ’Biler’ eller klassiske biler i Lego)
  • Skriv i samtalesprogSkriv i et naturligt sprog, som om du havde en samtale med den, der laver søgningen. Forestil dig, hvilke hv-spørgsmål vedkommende måtte have, og lav da et afsnit i din tekst til hver af spørgsmålene
  • Sørg for, at din tekst faktisk handler om det, din overskrift lover
  • Brug eventuelt Google Suggest, når du skriver din tekst. Det er de forslag, Google kommer med, når du begynder at skrive i søgefeltet. Disse forslag står der, fordi mange andre har søgt på dem. Og de mennesker vil vi gerne have ind på din side!
  • Hvis du sælger produkter på din hjemmeside, er det en god ide at have en virksomhedsblog. På bloggen skal du skrive tekster med begreber, der relaterer sig til brand og navne på dine produkter. Dit brand og de præcise navne og ord, dine produkter skal findes på, er forbeholdt produkttekster og andre tekster på de sider, hvor kunderne køber dine varer. Hvis du skriver blogtekster fyldt med dine produktnavne, vil dine kunder lande her i stedet for på dine produktsider. Og det går ud over dit salg. Du vil gerne have gode resultater i Google med både dine produktsider og dine blogindlæg
  • Sørg for at have små afsnit i din tekst, hvori du svarer kort og præcist på et ofte stillet spørgsmål i forbindelse med dit emne. Også selvom teksten i sin helhed behandler emnet i dybden. Det er disse korte sekvenser, som Google kan finde på at bruge i sit Knowledge Graph Card og i featured snippets. Hvis du spørger Google om noget, er det ofte et svar fra online leksika, der tager pladsen i Knowledge Graph Card. Men hvis du har masser af velstruktureret tekstindhold på din hjemmeside, kan det sagtens være, at Google vælger uddrag fra en af dem og fremstiller det i en featured snippet, hvis den giver et godt svar på et spørgsmål. Det er en god ide at have en god rank, hvis du vil gøre dig forhåbninger om at lande i en featured snippet. Men det er sket, at uddrag fra side nr. chok pludselig dukker op på nr. 0.
  • Strukturer dine data! Når vi taler om semantisk søgning, må vi nødvendigvis også tale om strukturerede data ved semantisk opmærkning. Det er lidt kompliceret, jeg beklager. Google bruger strukturerede data til bedre at forstå indhold og relaterede begreber. De resultater, du ser i Knowledge Graph og featured snippets, er strukturerede data. Semantisk opmærkning er en slags digital overstregningspen, der sørger for, at alle de essentielle oplysninger er at finde i din tekst, så Google lettere får øje på dem. Man kan opmærke sin tekst manuelt eller ved hjælp af værktøjer og plugins. Sidstnævnte findes i flere udgaver til WordPress. Du kan læse mere i Googles intro til strukturerede data.

Jeg håber, at ovenstående har hjulpet dig godt i gang med at tilpasse din webside til semantiske søgninger.

Hvis du synes om artiklen, så del den gerne med andre: