Ok Google, lad os tale sammen.

Eller måske ikke.

Stemmesøgning er ikke spritnyt, men vi taler mere og mere om det, fordi stemmestyringssystemerne er blevet bedre. Og der har været meget plads til forbedringer. ENORMT meget plads.

Hvad er stemmesøgning, og hvem tilbyder stemmesøgning?

Nogle kalder de her systemer for digitale butlere. Google Assistant har aldrig fyldt min opvaskemaskine eller kokkereret i mit køkken. Butler er nok ikke det helt rigtige ord. Men den kan noget, som andre stemmestyringssystemer ikke kan. Den kan tale dansk. Sådan da.

Stemmestyring er software, der kan forstå talesprog. Og de travle og vigtige ingeniører i mørke jakkesæt satser i stor stil på udviklingen af den software.

Search Engine Watch kigger tit forbi min mail, og jeg har brugt en smart infografik som inspiration til at give dig et hurtigt overblik over de største udbydere af stemmestyring.

  • Amazon logoShoppingsøgemaskinen Amazon har sit eget system til stemmestyring. Det hedder Alexa. Alexa er udviklet til at arbejde sammen med en lille gadget, de kalder Echo. Det er en slags cylinderformet højtaler, der kan kobles til elektroniske enheder. Disse enheder kan du så styre pr. stemmekommando. Men ak… Alexa taler ikke dansk. Alexa taler dog tysk og engelsk, så du må blive lidt international hjemme i stuen, hvis du vil bruge Amazons software.

(Lidt bonusinfo til dig, der gerne vil sælge produkter på Amazon:

Ifølge wordtracker.com har Amazon overhalet Google, når det kommer til shopping. Derfor kan det være en kæmpe fordel at vide, hvordan man skal søgeoptimere til Amazon. SEO til Amazon er nemlig anderledes en til Google.

Amazon bedømmer ikke resultater på baggrund af eksterne links. Udefrakommende faktorer spiller ingen rolle. Du behøver derfor ikke bekymre dig om linkbuilding-helvedet, hvis du optimerer til shopping. Dernæst scanner Amazon kun efter søgeord og ikke sætninger. Gør dig derfor umage med titel og beskrivelse af produktet. Sidst skal du vide, at udvalg og tilgængelighed af produktet også er afgørende for din placering hos Amazon.)

  • Apple logoHos Apple hedder systemet Siri, og man siger om Siri, at hun (?) er noget af det tætteste, du kommer på kunstig intelligens med humor.
    Apples personlige assistent forstår de fleste sprog – også dansk. Apple har den udfordring, at de ikke har deres egen søgemaskine. Endnu. For Spotlight er undervejs, og den er Apples stærkeste bud på en konkurrent til Google. Apples gigantiske fordel er deres stålstærke brand og produktpopularitet, som skal hjælpe Spotlight med at finde fodfæste blandt det søgende folk.
  • Microsoft logoGode, gamle Microsoft har Cortana, som gerne vil tale med alle de mange millioner, der bruger Windows. Og dem, der ikke gør. Men der lugter lidt af sprogdiskrimination hos softwaregiganten. Dansk er alt for svært for en maskine at forstå, og desuden er der alt for få af jer, siger de. Av for søren. Dårlig undskyldning eller ej, så skal du ikke regne med at kunne konversere med Cortana på dansk i nogen nær fremtid.
  • Baidu logoNaturligvis har Kina sin egen søgemaskine. Vi hører den ikke så ofte omtalt i vores del af verden, men den er faktisk meget populær. Baidu har overhalet Yahoo i antallet af almindelige søgninger, og er næsten lige så stor som Bing. Baidus stemmestyringssystem hedder DuerOS. Taler sandsynligvis ikke dansk. Måske kommer den til det. Kineserne er absurd ambitiøse, og de har lige så absurd mange milliarder at smide efter ambitionerne.
  • Og til sidst… Google Assistant. Google er født og opvokset i et engelsktalende land, og den excellerer i det engelske sprog, både mht. almindelig søgning og traditionel søgning. Men som hele verdens foretrukne søgemaskine forsøger Google at leve op til sit ansvar. Heldigvis er Google blevet meget bedre til at sortere i tekstindholdet på danske websider, og stemmeassistenten kan også hjælpe dig, hvis du taler dansk til den. Nogle gange. Andre gange får du dig en særdeles morsom oplevelse, når du får vist resultater, der på ingen måde er i familie med din forespørgsel. Men Google skal nok lære det. Intet stemmestyringssystem er endnu så godt, at stemmesøgning er nogens foretrukne måde at søge på.

Stemmesøgning står stadig over for udfordringer

Den største udfordring for stemmesøgningen er, at systemerne simpelthen ikke er gode nok endnu. Sproggenkendelsen og -forståelsen skal være så tæt på 100%, at vi ikke opdager smuttere. Hvis assistenterne ikke med det samme forstår, hvad vi mener, bliver vi sure på dem og sender dem bort til fordel for almindelig søgning.

Samtale mellem smartphone og køleskabSelvom Siri, Cortana, Alexa og Google Assistant havde været superskarpe allerede, får de svært ved at finde nogen at lege med. Et stemmestyringssystem bliver nemlig først rigtig interessant, når det kan arbejde upåklageligt sammen med brugernes køleskabe, radiatorer, højtaleranlæg, biler og alt deres andet elektroniske udstyr.

Det samarbejde fungerer ekstremt godt på film. Men i virkeligheden… not so much.

Desuden er det vanskeligt at bryde og ændre vaner. Søgning i et søgefelt med ord og sætninger er en vane. Den skal slipsedyrene og nørderne bag alt det smarte software til at lave om på, når de en dag får alle deres komplicerede, digitale instrumenter til at spille den samme melodi.

SEO til stemmesøgning

Nu skal du være særligt kreativ. Udtænk længere sætninger, hvori dine søgeord kan optræde i en stemmesøgning.

Jo bedre stemmestyringssystemerne bliver, jo mere fokus skal du have på long tail søgesætninger. Og du må meget gerne formulere sætningerne som spørgsmål eller som præcise svar på spørgsmål, som folk måtte have til dit produkt. Forbes fortæller om et studie, der viser, at 60% bruger deres stemmestyringsgadgets til at stille spørgsmål. Godt nok er undersøgelsen lavet blandt engelsksprogede mennesker, men adfærden kan med stor sandsynlighed overføres til andre sprog.

Mange mennesker bruger også stemmesøgning, når de leder efter noget, lige der hvor de er. Måske en butik, en kaffebar eller en attraktion. Du skal derfor du medtænke lokal SEO, når du søgeoptimerer dit websted til stemmesøgning. Registrer din virksomhed i Google Business, og ansøg derefter om at få virksomheden på Google Maps. Der skal være adresse og kontaktoplysninger på alle dine sider. Inkluder bynavn i title tags og tekst. På den måde giver du dig selv en fordel, når folk nær dig laver en søgning på noget, du kan tilbyde.

Det kan være lidt af en opgave at skrive tekster i naturligt samtalesprog, fordi vi plejer at søgeoptimere til en firkantet algoritme. Men kunstig intelligens og selvlærende algoritmer er fremtiden, så øv dig.

Hvis du synes om artiklen, så del den gerne med andre: