Indholdsfortegnelse
- 1 Hvad laver en tekstforfatter?
- 2 Hvad skal du med en tekstforfatter – du kan skrive, og det er nok for dig!
- 3 Kær tekstforfatter har mange navne
- 4 Teksten er det vigtigste for en god placering i Google
- 5 Hvad kan en tekstforfatter gøre for mig?
- 6 Korrektur og sprogforbedring
- 7 Hvordan foregår det, når jeg kontakter en tekstforfatter?
- 8 Hvad sker der, når jeg har givet dig opgaven?
- 9 Hvad skal jeg se efter, når jeg vælger min tekstforfatter?
- 10 Ved du alt om mit emne i forvejen?
- 11 Synes en tekstforfatter, at alle opgaver er lige spændende?
Hvad laver en tekstforfatter?
Tekstforfatter til hvad? Man skulle tro, at det var indlysende. Ét kig på ordet, og så kan de fleste vel regne ud, at en tekstforfatter skriver tekster. Hvilket spørgsmål! Alligevel er der faktisk mange, der stiller det. Tekstforfatter … aha … okay … men hvad laver du så? Som om jeg havde sagt det på russisk – og det kan jeg slet ikke. Nå, men det må betyde, at spørgsmålet ikke er så ringe endda. Vi må have en forklaring på bordet!
Så hvad er en tekstforfatter?
En tekstforfatter skriver tekster. Hvilken som helst type tekster. Dem, Google vælger at vise allerførst. Dem, der skal fortælle, hvem du er, og hvad du kan tilbyde. Helst på en finurlig måde, så du ikke forsvinder i mængden. Kreativiteten er nemlig tekstforfatterens bedste ven. Hun bruger den til at male med ord – og rigtige penne og farver for den sags skyld. Fra tekstforfatterens hænder kommer oplevelser, personlighed og historier ud som helheder frem for x antal tilfældige ord på et stykke papir. Det er præcis det, der adskiller tekstforfatteren fra den, der blot skriver.
Hvad skal du med en tekstforfatter – du kan skrive, og det er nok for dig!
Hvorfor skal man overhovedet bruge en tekstforfatter, når man kan skrive selv? Vi har lært det i skolen, så hvorfor ikke skrive sine egne tekster?
Før du begiver dig ud i at forfatte dit eget tekstindhold, skal du vide, at webtekster adskiller sig fra andre typer tekster. Webtekster skal ikke blot fange læsere og kunder, de skal leve op til søgemaskinernes krav. Det ved tekstforfatteren.
Skrivekunst og søgemaskineoptimering er to forskellige videnskaber, men en professionel skribent får dem til at arbejde sammen. Resultatet er effektive SEO-tekster. SEO-tekster er webtekster i et kreativt og korrekt sprog, som er optimeret til søgemaskinernes algoritmer.
Det betyder, at dine tekster skal have en speciel udformning, for at søgemaskinerne kan finde dem. Google er blevet dygtig til at tolke tekstindhold og bedre til at forstå de enkelte ords betydning. Den værdsætter lange, informative artikler skrevet i et godt sprog. Mange har lavet casestudier, der viser, at længere artikler ranker bedre.
Det betyder også, at Google slår hårdt ned på dårlig arbejdsmoral. Hvis du kopierer tekst (enhver type tekst) fra andre sider – også selvom du får lov – smider du din chance for en god placering lige ned i lokummet. Faktisk er kummens grumsede vand endestationen for alle websteder med dårlige tekster. Fattige tekster uden passion svier i øjnene. Og hvilken søgemaskine har lyst til at sende sine brugere direkte i kløerne på en peberspray? Kan du se pointen?
En dårlig tekst er:
- autogenereret
- auto-oversat
- kopieret
- tynd
- fyldt med sproglige fejl
- ligegyldig
- ikke det, overskriften lovede
- skrevet uden kærlighed til sproget
- tydeligvis skrevet kun for at tjene penge og derfor helt død … stendød … nogen, der har en hjertestarter? Nej? Måske man skulle ringe til en dygtig tekstforfatter næste gang?
Tekstforfatter er det danske, leverpostejsfarvede navn for det, man ude i verden kalder en copywriter. De fleste virksomheder har en copywriter på lønningslisten. Det har de, fordi det er så utrolig vigtigt at have en (eller flere), der dedikerer alle dagens timer til at skrive gode tekster om alle aspekter af virksomheden. Hvis man ikke kalder tekstforfatteren for copywriter, kan man også bruge content writer eller content marketer.
I dag er tekstforfatning, copywriting, content writing og content marketing ikke opgaver, som virksomhederne giver til hvem som helst. Søgemaskinerne er blevet mere sofistikerede, og tekstopgaver kræver skills. Her kan du ikke komme ind fra gaden. Viden om kommunikation, marketing, SEO, søgemaskinernes kunstige intelligens og sproglig æstetik er et must. Det skal bare spille.
Teksten er det vigtigste for en god placering i Google
Når du starter en webside, skal du bruge tekster. Masser af tekster. Det tager tid at skrive gode tekster, men en tekstforfatter er vant til at skrive lange webartikler efter søgeord, og det kan betale sig for dig. Hvorfor? Fordi søgeoptimeret kvalitetsindhold er vigtigere end alt andet – både når du lige er gået i gang, og når du længe har været gæst hos Google. Du skal bruge tekstindholdet til at tilbyde dine læsere noget interessant. Dernæst er gode artikler nødvendige, hvis du vil gøre dig fortjent til de naturlige og værdifulde eksterne links. Linkbuilding med gæsteartikler på andre blogs kræver også gode tekster, for blogejerne er kræsne.
Tekstforfatterens arbejde med at søgemaskineoptimere dit tekstindhold består blandt andet i:
- at give teksterne de rigtige over- og underoverskrifter.
- at flette dine søgeord naturligt ind i teksten og eventuelt komme med forslag til relaterede begreber, synonymer og long-tail-former af dine søgeord.
- at give dine udgående links varierede ankertekster.
- at skrive interessante og informative tekster, der samtidig er spændende, og som læseren kan huske.
- at markedsføre dig og din virksomhed, så du tiltrækker flere kunder.
- at korrekturlæse og sprogforbedre dine øvrige webtekster.
Hvad kan en tekstforfatter gøre for mig?
Du kan bruge en tekstforfatter til at hav af opgaver. En tekstopgave kan være en være et lille, men meget vigtigt stykke tekst til din forside. Måske 100 ord. Måske mindre. En tekstopgave kan også være løbende at tilføje artikler til din blog, hvis du i perioder har for travlt med andre ting.
Et klassisk eksempel er produkttekster. Her er det fristende at låne producentens tekster. Overraskende mange webshops sælger produkter med uoriginale produktbeskrivelser, selvom original tekst er den eneste gangbare løsning på nettet. Bestil en tekstforfatter i stedet for at kopiere eller skrive dine egne alt for korte og utilstrækkelige beskrivelser – du kan altid få et godt tilbud, når det drejer sig om en stor mængde tekster.
Ok, så du har ikke startet shop med masser af produkter. Du sælger en service i stedet. Et uhåndgribeligt produkt, som er en del af dig selv. Av, for søren – nu skal du koncentrere dig! Du skal nemlig sælge dig selv. Det betyder, at du skal være lige dér, midt i teksten. Kan du skrive dig selv derind? Hvem er du, og hvilken tone of voice passer bedst til dig? Uha da. Før du drukner i eksistentialistiske bekymringer, må du hellere kontakte en tekstforatter! Fik jeg nævnt content marketing? Og copywriting? Nej? De er vigtige for dig, så brug et par minutter på at følge de blå links. Jeg venter her.
Og mig? Hvad sælger jeg? Ja, hvad sælger en tekstforfatter egentlig, hvis det ikke er ord? Det er der kun ét godt svar på: Jeg sælger inspiration og gode relationer. Interesseret?
Korrektur og sprogforbedring
En tekstforfatter kan også hjælpe dig med at sprogforbedre og læse korrektur på dine webtekster. Korrekturen betyder at rette stave- og kommafejl i teksterne. Sprogforbedring er mine forslag til ændringer i ord, sætninger og afsnit, så sproget flyder, og teksten bliver lettere at læse. Korrekturen er den billigste mulighed. Sprogforbedring er heller ikke så dyrt, men prisen afhænger af typen og mængden af tekst.
Andre tekstopgaver kan være pressemeddelelser, salgsbreve, studieopgaver, CV, jobansøgninger, brochurer eller indbydelser. Der er altid plads til forbedringer.
Hvordan foregår det, når jeg kontakter en tekstforfatter?
Hvis du har brug for hjælp til tekstforfatning, kan du ringe, skrive en mail eller bruge min kontaktformular. Jo flere informationer du giver mig, jo mere præcis en tilbagemelding kan jeg give dig om pris og leveringstid. Når jeg løser tekstopgaver for kunder, gør jeg det gennem mine klippekort. Du bestiller et klippekort, der svarer til omfanget af din opgave. Jo flere klip du bestiller, jo billigere bliver det pr. time.
Selvom du beskriver din opgave grundigt, vil jeg i de fleste tilfælde kontakte dig mindst én gang for at være helt sikker på, at jeg skriver teksten, som du gerne vil have den. Og hvis det er en opgave, der strækker sig over længere tid, skriver jeg til dig, så du ved, hvordan det går med din tekst.
Inden du ringer eller skriver, er der nogle ting, du skal have tænkt over:
- Hvilken type tekst skal du bruge (blog, produkt, landingsside, om-tekst, content marketing, forsidetekst, anden tekst)?
- Ud fra hvilke søgeord skal teksten skrives?
- Hvor lang skal teksten være?
- Medmindre det tydeligt fremgår af opgaven eller det øvrige tekstindhold på din webside, kan du også gøre dig tanker om tonen i teksten. Er det en meget seriøs tekst? Skal du sælge et produkt eller dig selv? Er du meget glad for dit jakkesæt, dit slips og corporate snak? Eller er der plads til kant, humor og selvironi? (Tip: hvis ikke, så find pladsen 🙂
- Hvornår skal du bruge teksten?
Hvad sker der, når jeg har givet dig opgaven?
Først vil jeg finde din webside og snuse lidt rundt der. Nysgerrighed er menneskeligt, men jeg vil også gerne se, hvor mine tekster skal bo. Et besøg på din webside giver mig en fornemmelse af, hvem du er, og hvad du gerne vil med din side. Jeg ser på, hvilke tekster du har i forvejen. Måske undersøger jeg, hvordan du ligger placeret på dine vigtigste søgeord. Og måske undersøger jeg, hvor stor konkurrencen er, på de søgeord du har givet mig. Måske ikke.
Hvis du slet ikke ved, hvilke søgeord jeg skal bruge i teksten, kan jeg hjælpe dig med en søgeordsanalyse, så du kan få de mest effektive SEO-tekster.
Når jeg har skrevet din tekst, sender jeg den til dig som .docx eller .pdf. Alternativt kan du give mig adgang til dit CMS-system (eksempelvis WordPress eller Joomla), og jeg kan tilføje teksten direkte og samtidig lave title tag og metabeskrivelse.
Når jeg har din tekst klar, får du den til gennemlæsning, så du kan fortælle mig om dine ønsker til rettelser. Du har fem arbejdsdage til at komme med dine ønsker. Jeg retter til to gange, og det er stort set altid nok.
Hvad skal jeg se efter, når jeg vælger min tekstforfatter?
Der er mange, der tilbyder at skrive for dig. Der er også en del, der tilbyder tekstforfatning. Jeg vil naturligvis gerne hjælpe dig med dine tekster, men hvis du lige vil tjekke markedet ud, før du beslutter dig, så lad mig give dig et par råd:
- Besøg tekstforfatterens hjemmeside, og læs hans eller hendes blog. En blog er det første tegn på, at vedkommende kan lide at skrive. Kan du lide skrivestilen? Virker skribenten kompetent og troværdig? (Har tekstforfatteren ikke nogen blog – tja, behøver jeg sige noget?)
- Er det en tekstforfatter med faste priser? Hvis skribenten ikke oplyser priser på sin hjemmeside, hvordan kan du så vide, at du får den samme pris som den forrige eller den næste kunde? Måske har du fået fat i en dygtig sælger?
- Undersøg tekstforfatterens uddannelsesbaggrund. Mange dygtige tekstforfattere er akademikere og/eller journalister. Når skribenten har en lang videregående uddannelse, ved du, at vedkommende er vant til at læse og skrive på et højt niveau. Tekstforfatter er ikke en beskyttet titel, og det kræver ikke nogen uddannelse at tilbyde tekstforfatning. Men alt andet lige kan du se det på skribentens sprog, hvis vedkommende aldrig har åbnet andet end pixibøger.
Ved du alt om mit emne i forvejen?
Nej da.
Alvidenhed er forbeholdt det det guddommelige. Og det er altså sjældent, at jeg ligner noget, der lige er faldet ned fra himlen, når jeg sætter mig til rette på mit hjemmekontor med min morgenkaffe og begynder på dagens skriveopgaver! Og hvem skulle også gå op i det? Min kontorbuddy, opvasken? Eller vindheksen under spisebordet?
Jeg skal vide en masse om sprog og grammatik. Om Google og SEO. Jeg skal vide, hvad ankertekster og semantisk søgning betyder. Jeg skal ikke have en professortitel i alle de emner, som folk mangler tekster til.
Det, jeg skal, er at stille dig spørgsmål. Ofte står du over for at skulle sælge din faglighed og ekspertise. Men det kommer bare ikke til at ske, hvis folk fatter hat og briller af, hvad du fortæller dem. Jeg skal gøre high-tech til low-tech. Servere den spiselige og forståelige udgave at din ekspertise. Og helst tilsætte lige dele humor og historie.
Jeg er cand.mag. og har derfor mine områder, hvor jeg er fagligt stærk. Hvem ved, måske mangler du også tekster om dem?
Synes en tekstforfatter, at alle opgaver er lige spændende?
Nope.
Synes du, at alle opgaver virker lige inspirerende og åbenbarende på dit sind, når du er på job?
Jeg er glad for at skrive. Jeg er glad, når en opgave giver mig friheden til at forme teksten og gå lidt for højt op i, om det ene eller det andet ord er det helt rigtige. Giver mig muligheden for at skabe billeder og bruge rammende analogier. Forsøge at være lidt sjov og lidt mere ærlig. Tale til følelserne.
Hvilke opgaver giver dig lov til det, spørger du. Det gør mange typer opgaver. Faktisk mange af dem, jeg allerede har nævnt for dig. Selvfølgelig kan jeg ikke lege Shakespeare med dit CV. Selvom der bare må være en eller anden arbejdsplads i verden, hvor den slags med sikkerhed skaffer dig drømmejobbet.
Jeg har heller ikke altid 2000 ord at forlyste mig med.
Det gør ikke noget.
Jeg elsker at være tekstforfatter, og uanset hvilken type ord du mangler, så skriv til mig. Jeg har endnu aldrig tabt kampen mod kedsomheden, mens jeg var på arbejde.
Og du skal være så velkommen til at se det som en udfordring. Det er et frit land 🙂