Tekstproduktion tager tid. Især hvis du går op i dit håndværk og den efterfølgende effekt.

Derfor skal vi sammen se lidt nærmere på 11 oplagte ressourcer til dig, der interesserer dig for sprog og tekstforfatning, og som derfor gerne vil vide mere. Måske kender du nogle af dem i forvejen. Det gør du sandsynligvis. Derfor er den her artikel heller ikke bare en liste med links, men en kort gennemgang af, hvilke 11 rum du træder ind i, og hvad du kan forvente at gå fra bordet med.

Hvis du er mere interesseret i det søgeoptimeringsmæssige aspekt af tekstforfatningen, skal du blive alligevel. Så skal du netop blive.

Inspiration til SEO-teksterSå du parentesen omkring SEO i overskriften?

Den er der af en grund: Før du kan skrive smartere SEO-tekster, må du skrive smartere tekster.

Jep, det mener jeg.

Er jeg forudindtaget? Måske en lille smule. Men for mig kommer teksten først. Hvis du skriver ud fra samme perspektiv, kan du sikkert også se pointen med rækkefølgen herunder.

De første syv ressourcer er meget tekstnære, og her kan du finde viden og inspiration om alt fra skriveteknik og udtryk til selve skriveprocessen. De sidste fire ressourcer er til dig, der leder efter mere konkret viden om SEO og SEO-tekstforfatning.

Lad os starte fra begyndelsen.

Anarkistiske Ann

Ann Handley er partner i det amerikanske marketingbureau Marketingprofs og forfatter til flere herlige bøger om tekstforfatning.

Kan hun gøre dine tekster smartere? Også i den grad.

Ann skiller sig ud fra horden af eksperter. Og hun formår endda at gøre det på flere måder. Blandt andet ved hendes exceptionelt lange nyhedsbreve, som hun kalder for Total ANNARCHY. Formatet på Anns nyhedsbreve har fået en del opmærksomhed, fordi vi jo allesammen konstant får at vide, at vi skal fatte os i korthed. Guldfiskesyndromet og alt det der. Men Ann er ikke meget for ‘snackable content’. Hun vil meget hellere satse på den gode relation. Hun tror på, at siden vi nu har valgt at modtage hendes nyhedsbreve, må vi også være interesseret i mere end blot et tilbud eller et hult tip. Respekt for det.

Lad være med at tænke på en dinosaur

Kreativ tekstforfatningJeg kan lide Ann. Når jeg lander på hendes blog eller åbner hendes bog, bliver jeg glad. Det gør mig glad at se, at en så international kendt (nærmest hypet) personlighed inden for tekstforfatning giver plads til de spøjse ideer og den meget personlige tone. Jeg kan lide, at hun, på trods af Steve Krugs onlinemantra, don’t make me think, alligevel kræver af mig, at jeg tænker mig lidt om for at kunne oversætte hendes billeder og analogier.

Se eksempelvis en af hendes seneste artikler:

SLAY THE IGNOSAURUS; CHANGE YOUR LIFE

The Ignosaurus (Latin: Ignosaurus Status Quo) is a beast that lurks in the shadow of Marketing.

Some say it doesn’t exist. That it died out millions of years ago along with the other dinosaurs. Some say it never existed.

But insiders know the dirty secret… that the Ignosaurus is very much *ALiVe* in marketing.

annhandley.com

Artiklen handler om manglende initiativ og handling i marketingbranchen, og hun opfinder sin egen helt nye dinosaur-art, der kan trampe rundt for læserens indre blik – og trampe pointen fast.

Hendes tekster er ikke sorte. Overhovedet ikke. At de umiddelbart kan virke sådan skyldes netop konservatisme inden for tekstforfatning. Mange content writers er frygtelig bange for at træde ved siden af sporet med spidsen af en lilletå, når de skriver. Ikke Ann. Hun er frygtløs på den professionelle og vejovervejede måde. Velkommen til raffineret anarki.

Copyblogger om kreativitet

Brian Clark startede Copyblogger i 2006, og Forbes kalder Clarks lille biks for verdens mest indflydelsesrige content marketing blog. Det alt sammen meget fint, men hvorfor skal du besøge denne blog?

Fordi Copyblogger ikke kun handler om selve teksten, men giver dig unikke artikler om dig som skribent. Bloggen får næring fra et lille hold skribenter med hver deres interesseområde, og tonen er venlig, let og (ind)dragende.

Du kan blandt andet finde artikler om, hvordan du tackler skriveblokering og bliver bedre til at finde ideer, hvordan du gør skriveprocessen sjovere, og hvordan du skal indrette dig for at tænke mest effektivt. Artiklerne trækker på både hjerneforskning og litteratur, så du bliver meget hurtigt meget klogere. Du kan selvfølgelig også bade dig i et utal af artikler om content marketing og copywriting.

Rod og støj nedsaetter kreativitetenJeg bor i et gammelt hus, som efterhånden har gennemgået en del renoveringsprojekter. Og de roder. Meget. Mens det står på, har jeg svært ved at koncentrere mig om at skrive. Er det mærkeligt? Og er det bare en dårlig undskyldning? Ja, siger min svigerfar, som er håndværker. Nej, siger Copyblogger:

Did you know that certain environments are conducive to certain types of thinking? … The physical and audible environment we’re in helps shape how our brains operate, which will shape the kind of thinking we are able to do.

Copyblogger

Det lyder simpelt, endda logisk. Men det var episk læsning for mig, fordi jeg nu ved, at der er videnskabeligt belæg for at være kreativt frustreret, når det støver!

Blødt – og komplet uundværligt

For mig repræsenterer Copyblogger den bløde side af content marketing på samme måde, som humaniora repræsenterer den bløde side af universitetsfagene: Indholdet er komplet uundværligt, men det kræver et sensitivt og tænktsomt sind at omsætte det til noget konkret anvendeligt. Men har du sådan et sind, vil jeg anbefale dig at fusionere det med Copybloggers skribenters tekster en gang imellem. Jeg lover, at det vil frigive en masse kreativ energi.

Hvis du leder lidt blandt Copybloggers artikler, kan du godt finde et tip eller to om SEO. Her er også artikler om strategi og bedre brug af datamateriale, men er du mest til rå tal, endeløse statistikker og firkantede eksempler …

… er du nok slet ikke skribent.

Stephen – kongen af gys

Der er noget meget interessant ved gyserromaner, som jeg tror, man skal kunne sætte pris på for at være fan: Nok er historierne fyldt med spøgelser og monstre, men det bliver først rigtig skræmmende, når du løfter låget og kigger nærmere på menneskets allermørkeste sider. Og spøgelserne – ja, de er der bare for at iscenesætte mørket i os.

Faktisk går anbefalingen ikke på Kings romaner (jo, måske en lille smule), men på hans bog om at skrive. Bogen hedder On Writing.

Krydderi til din tekstOn Writing føles mere som en underholdende dialog end en læringsbog. Det skyldes sandsynligvis, at King er skønlitterær forfatter og historiemester. Han ved, hvordan mennesker taler sammen, og hvordan han skal gøre dialogen og teksten ægte. Han kan lære dig at skrive korrekt og, ikke mindst, vedkommende. Selvom du ikke har planer om at skrive en roman, kan du sagtens bruge skrivebogen som guide, når du skriver webtekster og blogartikler.

Hvorfor?

Fordi den er en krydderihylde. Og du er nødt til at drysse krydderier som nærvær, ærlighed, autenticitet og (i de fleste tilfælde) humor ned i tekststuvningen, for den smager din læser.

Velbekomme.

Smartblogger for smarte bloggere

Jon Morrow startede Smartblogger efter nogle år som skribent hos branchens mest succesfulde bloggere.

I dag lever han af at blogge. Og han lever godt (bortset fra den kørestol, han er bundet til, og som penge desværre ikke kan købe ham ud af). Jon tjener penge på at blogge, og hans blog er ét langt forsøg på at lære dig, hvordan man gør.

Det lyder jo dejligt at tjene penge på at blogge, men hvordan kommer vi tilbage på det spor, hvor du bliver en bedre skribent?

Jo, Jon Morrow ved, at guldet gemmer sig i skrivekunsten:

Badass writerBlogging is really no different than anything else. The more of a bad ass you are, the easier it is for you to make money.

So you want to know how to make some money blogging?

Become a badass writer.

Jon Morrow

Minder det dig om noget, jeg sagde i indledningen?

Målet er indtjening. Men midlet er god skriveteknik. Og det er det sidste, Smartbloggers artikler egentlig handler om.

Tonen en anelse mere skælmsk og humoristisk end hos Copyblogger, men nøjagtig lige så professionel og brugbar. Tonen er ikke rå – slet ikke. Men Jon og kollegerne er ganske ærlige omkring, hvad der sker, hvis du begår blogging-synder eller undlader at investere dig selv i dine artikler.

SEO har en lidt større rolle her end hos Cobyblogger, og artiklerne er en my mere konkrete.

Alt i alt er du i godt selskab hos Jon. Især hvis du ikke er bange for en smule selvransagelse.

Hemingway om at skrive

Hemingway er bestemt ikke for alle. Og det kan jeg godt forstå. Men er du litteraturinteresseret – særligt i den amerikanske retning – kan du ikke komme uden om, hvad han har at sige. Hemingways lille bog er i den absolut blødeste ende af skalaen. Det kan jeg sige uden at ryste på hånden nu, da vi er blevet enige om, hvad blød betyder.

Hemingway on writingOn Writing er en lille samling af Hemingways tanker og notater om litteratur og det at skrive. Bogen er fra 1984, 13 år efter hans død. Et af mine yndlingscitater handler om den gode historie; den elegante tekst, der bare spiller og rammer læseren dybt i maven. For hvordan tryller man mon sådan en fætter frem?

Nobody really knows or understands and nobody has ever said the secret. The secret is that it is poetry written into prose and it is the hardest of all things to do …

Ernest Hemingway, On Writing

Hemingways skrivebog er til dig, der forstår at tage et begavet menneskes tanker til dig på en sådan måde, at de kan inspirere og gøre dig modig. Mod er vigtigt. Hvis du er bange, er du kedelig.

Alletiders skrivebog af Strunk og White

Den er mere end 100 år gammel og mindre end 100 sider lang. Den ligner noget, nogen har skrevet på en skrivemaskine. Sandsynligvis fordi nogen har skrevet den på skrivemaskine.

Og så er den blandt det 20. århundredes mest indflydelsesrige bøger.

Sig goddag til The Elements of Style af William Strunk Jr. og E. B. White.

Hvis du betragter dig selv som en tekstnørd extraordinaire, så er Strunk og Whites The Elements of Style noget for dig. Elements fremstår som en støvet papyrusrulle ved siden af alle de moderne onlineressourcer, du svømmer rundt i til daglig. Alene det bør pirre din nysgerrighed. Og så kan den lære dig noget helt essentielt, som du skal bruge i dine SEO-tekster …

… klarhed.

Klarhed i SEO-teksterSelvom en af de vigtigste skrivetekniske parametre for at skrive SEO-tekster er klarhed, lider utrolig mange tekster af monotont, passivt eller direkte klumset sprog.

Hvis du vil skabe et bedre flow i dine tekster og samtidig øge niveauet af elegance, kan du eksempelvis forsøge dig med reglerne 10, 14 og 16 fra Elements.

10. Use the active voice.

The active voice is usually more direct and vigorous than the passive … The habitual use of the active voice makes for forcible writing. This is true not only in narrative principally concerned with action, but in writing of any kind.

14. Avoid a succession of loose sentences:

An unskilful writer will sometimes construct a whole paragraph of this kind, using connectives and, or, but

16. Keep related words together.

The position of the words in a sentence is the principal means of showing their relationship.

 

Strunk og White, The Elements of Style

Efter et par timer i selskab med Elements, bør du kunne se lyset. For William Strunk Jr. Og E. B. White bruger ikke fløjlshandsker, når de skal have pointerne til at klæbe til dit hoved. De bruger baseballbats.

BRO – jamen se, der er en dansker!

Bro er dansker. Og sørme om ikke Bro understreger det med sine rød-hvide farver.

Inspiration på danskHos Bro beskæftiger de gode folk sig blandt andet med kommunikationsstrategi og adfærdsdesign. Men jeg lover dig, at du også finder brugbare artikler med konkrete tip til at finpudse dine webtekster og alt dit øvrige tekstmateriale.

De flirter med både dig og sproget, de skribenter. Bros blog er hyggeligt, informativt og underholdende selskab, og artiklerne er opdelt i kategorier, så du kan sortere fra og til, som du lyster.

Der er bare ikke ret mange danske, tekstspecialiserede blogs derude, som kan få dig til at smile. Men det kan Bros. Og hvis du går tomhændet fra bordet, ja, så er det altså din egen skyld.

SEJ

Search Engine Journal er god til dig, der er er allermest interesseret i SEO-delen af SEO-tekstforfatningen.

Skribenterne behandler alle sider af SEO – både de svært tekniske og de lettilgængelige. Du kan læse om PPC, Google Ads, SoMe og andre former for markedsføring. Og når du er færdig med det, kan du jo springe over i SEJ’s afdeling for content marketing – for sådan en er der nemlig også. Mange af artiklerne er vinklet i forhold til SEO og med konkrete tip til mere effektiv tekstproduktion.

Til sidst kan jeg fortælle, at SEJ ofte bringer citater, forklaringer, afsløringer og samtaler fra og mellem Googles talsfolk, såsom Gary Illyes og John Mueller. D’herrer emmer af lige dele humor og arrogance, og det er tydeligt, at de ved, at de har SEO-samfundets opmærksomhed, når de taler for Google Almighty. Hvorvidt det er charmerende eller frastødende afhænger nok af dit humør i det specifikke øjeblik 🙂

SEW

Search Engine Watch har meget tilfælles med SEJ. Her fylder SEO også en hel masse, og du kan finde analyser, rapporter, e-bøger og andet godt om SEO, PPC, Google Analytics og SoMe.

MOZ, sagde fluen

Internationale SEO-eksperterMoz er en kæmpe flue inden for SEO. Moz har sit eget enorme udvalg af SEO-værktøjer for professionelle, men eksperterne er også gavmilde med deres viden.

Bloggen har selvsagt en ret så tung SEO-slagside, men da tekst og SEO er uadskillelige, har Moz selvfølgelig også artikler om at skrive mere effektive webtekster. Du kan sortere på tags og vælge de artikler, der interesserer dig mest.

Lærer du bedst ved hjælp af videoer, er Moz’ Whiteboard Fridays værd at se nærmere på. Humor er bestemt ikke et fremmedord hos Moz, men du finder ikke den samme personlige og eftertænksomme tone som hos Ann Handley.

Backlinko taler SEO-lingo

Brian Dean er, ligsom Moz-folkene, besat af SEO – og temmelig dygtig til det.

Fun fact om SEO-ekspertEn af Brian Deans tilhængere beskriver ham som en ‘enhjørning midt i et hav af SEO-æsler.’ Fantastisk.

Hos Dean på Backlinko er der masser af artikler at hente om at bedrive mere effektiv SEO. Du kan også finde lokkende guides med lækker infografik, du kan blive lidt misundelig på. Tonen er klar og lettilgængelig, men ikke videre personlig. Som du kan fornemme, er det en tendens blandt de proffer, der har SEO, og ikke selve teksten, som deres hovedfokus.

Enkelte artikler på Deans blog er forbeholdt abonnenter. Det betyder bare, at du skal aflevere din e-mailadresse, før du får lov til at åbne dem. Smart.

Her har du dem så, de 11 ressourcer. Nu ved du lidt mere om, hvad du kan finde i de forskellige universer, og du kan derfor bedre vælge, hvilket der passer til dit temperament og dine interesser.

Mangler jeg en blog, en bog en webside eller noget helt fjerde? Jamen så skal du da skynde dig at oplyse mig om den i kommentarfeltet.

Jeg venter her, mens du tænker dig om …

Hvis du synes om artiklen, så del den gerne med andre: