Er det altid en god ide at finde en freelance tekstforfatter?

Næ, det er det såmænd ikke.

Der findes mange gode grunde til at holde dig langt væk fra professionelle skribenter, når du mangler webtekster. Herunder finder du en liste med udsagn. Jo flere af udsagnene du kan identificere dig med, jo dårligere en ide er det for dig at bestille en tekstforfatter.

Tag et kig på listen, og find ud af, om du er én af dem, der ikke får noget som helst ud af et samarbejde med en tekstforfatter.

Du skal IKKE bestille arbejde fra en freelance tekstforfatter, når…

#1
…du tror, at alle dem, der ligger over dig i Google, har fået den lokale praktikant til at skrive deres landingssider.

#2
…du tror, at SEO står for ‘søgeoptimering er overvurderet’.

#3
…du gerne vil gæsteblogge som en del af din linkbuilding, og du er overbevist om, at de bedst placerede websider vil udgive hvad som helst.

Storytelling ellers tak#4
…du mener, at storytelling er for småbørn. Den ellers topeffektive metode er alt for barnlig, når du skal markedsføre din virksomheds værdier både internt og eksternt, synes du.

#5
…du er helt up to date med, hvad de seneste og vigtigste algoritmeopdateringer fra Google betyder for tekstindholdet på dit websted.

#6
…du er sikker på, at det er helt ok at kopiere dine produkttekster direkte fra leverandørens hjemmeside. Det er nemt og hurtigt – så hvad skal du dog med en erfaren freelance tekstforfatter, der har skrevet tusindvis af søgevenlige tekster til onlinebutikker?

#7
…du føler dig helt overbevist om, at Google i virkeligheden kontrolleres af en lyssky organisation af tekstforfattere. Derfor kan det jo ikke være andet end en hyperløgn, når Google siger, at den vigtigste enkeltstående rangeringsfaktor er tekstindhold.

#8
…du kun vil tale om høj bounce rate, hvis det er noget, der kilder i maven.

#9
…du har det fint med at kravle over, hvor gærdet er lavest, når det kommer til webtekster. Eller også går du helt udenom – det er jo nemmere.

#10Content marketing nej tak
…du hellere vil klippes med en svensknøgle end starte en virksomhedsblog og bruge content marketing til at udbrede kendskabet til og troværdigheden omkring din virksomhed. Og hvad skal du også med den markant bedre placering i søgeresultaterne, som en blog kan give dig – du har det så godt, der hvor du er.

#11
…du mangler en skribent til at holde din blog opdateret løbende, men du tror, at en tekstforfatter er så dyr, at du må sælge en nyre for at kunne betale regningen.

#12
…du gerne selv bruger flere timer om dagen på at holde dig opdateret om det seneste inden for kommunikation, content marketing og SEO.

#13
…du tror, at det er en bedre forretning for dig selv at hoste halvkedeligt tekstindhold ud på din pc-skærm, selvom du hellere vil skydes i foden end at skrive webtekster.

#14
…du synes, at artikler om kort tillægsform og personlige pronomener er fascinerende læsning. Kun overgået af kommaparagrafferne, naturligvis.

#15
…du er helt sikker på, at Bill Gates havde røget noget kraftigt og hallucinerende, da han i 1996 skrev artiklen ”Content is King” om tekstindholdets betydning på websider i fremtiden.

Hvad siger du til det?

Så kom du igennem listen. Hvordan ser det ud med behovet for en tekstforfatter? Hvis alle punkterne er lige dig, så ønsker jeg dig god skrive- og arbejdslyst!

Hvis du ikke føler dig helt hjemme i listen, vil jeg gerne hjælpe dig. Send mig en besked – også selvom du bare har nogle opklarende spørgsmål. Det er helt uforpligtende, og det er så hyggeligt med post!

Hvis du synes om artiklen, så del den gerne med andre: