Der var engang en (skræmmende ubegavet) søgemaskine

Åh nej… SEO! SEO har ikke verdens bedste ry, når man er den, der står for at skabe det levende, det spændende og det unikke tekstindhold på en webside eller på en blog.

Der var engang, hvor søgemaskinernes evolution fra encellede organismer ikke var kommet ret meget længere end dertil, hvor de kravlede rundt på alle fire og slog om sig med køller. Ikke noget at sige til, at SEO-tekster skulle have en form, som ikke virker ret tiltalende på det almindeligt begavede, oprejste og moderne menneske. Teksterne var mekaniske og intetsigende. De var stoppet til randen med bestemte søgeord og vendinger. End ikke den mest effektive hjertestarter kunne tvinge livet frem i øjnene på disse dødningetekster. Det må have været et lortejob at være tekstforfatter i en tid med underudviklede søgemaskiner. Så er det sagt. Nu har jeg det meget bedre.

Søgemaskinen er her stadig

Men den befinder sig på et helt andet udviklingstrin. Den er blevet begavet. På nogle områder kunne man måske presses til at sige intelligent. Det er gode nyheder for en tekstforfatter med et semi-erotisk forhold til perfekt ordvalg og tekst, der syder af elegance.

I dag består gode SEO-tekster udelukkende af naturligt sprog. Søgemaskinerne har uddannet sig inden for sprog, semantik og samtaleform og er blevet så dygtige til deres nye fag, at de stiller Eiffeltårnhøje krav den til den, som vil kommunikere med dem. Der er meget mere til SEO end tekstindhold, men Google Almighty har selv inddirekte bekendtgjort, at dine onlineforetagender er helt og aldeles uden værdi, hvis du ikke får raget en talentfuld skribent til dig.

Teknisk og tekstuel SEO

Lad os lige blive enige om noget. En tekstforfatters hovedinteresse er ikke teknisk SEO, og tekniske SEO-eksperter er sjældent stjerneskribenter. Alligevel mener jeg selv, at det er ret så vigtigt, at jeg som et minimum har gjort mig selv bekendt med tekniske SEO-termer og procedurer. Jeg ser det som en del af mit arbejde at vide, hvad de betyder. Men jeg kan slet ikke lade være med også at lære noget om dem, så jeg kan formidle min viden videre. Ligesom jeg og mine med-ordsmede er blevet esset i virksomhedernes pokerhånd og i stigende grad blot skal vælge et net at falde i, har jeg naturligvis også selv været ude og rage til mig. Jeg har indfanget et par teknikere, som kan assistere, hvis nogle af mine kunder skulle ønske hjælp og vejledning til teknikken.

Den tekstuelle SEO får de ikke lov til at røre ved. Du kan være helt rolig!

Søgeordskannibalisme – har du også misforstået, hvad det hele handler om?

Intention og søgeordskannibalisme

Søgeordskannibalisme lyder grimt. Og nogle gange er det da også ret skidt. Men kun nogle gange. Alligevel bruges begrebet konsekvent som en beskrivelse for, at flere sider under det samme domæne ranker på det samme keyword. Uanset om det er med afsenderens vilje eller ej. En af mine kunder spurgte mig for nylig, om jeg vidste, hvad søgeordskannibalisme er for en størrelse. Implicit i spørgsmålet lå bekymringen om, at fænomenet skal opstå på hans egen webside. Det fik mig til…

1
Læs mere

Lynguide: 11 stærke ressourcer til dig, der vil skrive raffinerede (SEO-)tekster

Rod og støj nedsætter kreativiteten

Tekstproduktion tager tid. Især hvis du går op i dit håndværk og den efterfølgende effekt. Derfor skal vi sammen se lidt nærmere på 11 oplagte ressourcer til dig, der interesserer dig for sprog og tekstforfatning, og som derfor gerne vil vide mere. Måske kender du nogle af dem i forvejen. Det gør du sandsynligvis. Derfor er den her artikel heller ikke bare en liste med links, men en kort gennemgang af, hvilke 11 rum du træder ind i, og hvad…

2
Læs mere

Hvor langt skal et blogindlæg egentlig være for at virke?

Study: Optimal længde på blogpost

Den mest optimale længde på et blogindlæg er et tal, mange marketingfolk, bloggere og webside-ejere vil give spidsen af en lillefinger for at kende. Der forlyder intet om, hvis lillefinger der er på spil. Men vedkommende kan heldigvis glæde sig over at kunne gå det nye år i møde med hånden intakt, for det behøver ikke at ende så galt. For der findes ikke ét bestemt tal, der angiver den rigtige længde på en webtekst. Der er nemlig lige…

2
Læs mere

A Content Christmas Carol – er content marketing bah humbug?

Gammelt eksempel på content marketing

Der var engang en flittig og behændig trykker. Han blev født i Boston i en af de 13 kolonier, der i 1776 sammen erklærede sig et selvstændigt USA. Han kom selv til at spille en stor rolle i processen frem mod uafhængighed, men inden han nåede så langt, drev han sin egen lille virksomhed. Trykkeren hed Benjamin Franklin. Franklin kan snildt karakteriseres som det, vi i dag vil kalde en arbejdsnarkoman. Han planlagde nøje sine dage. Tidligt op. Meget tidligt!…

0
Læs mere

Så lang tid skal du bruge på at skrive blogartikler, der rangerer i Google

Datadrevet eller original ide

Du kan skrive en blogartikel på en halv time. Måske mindre – 15 minutter. Nogen lavere? Men så skal du også være mere end almindeligt dygtig, før resultatet giver nogen som helst pote derude. (Medmindre du er en laber celeb og kan slippe afsted med konstant at forveksle orddiarré med værdifuldt og inspirerende indhold …) Nej, fat hellere om selvdisciplinen, og prøv at modstå den fristende udgiv-knap. Der er ikke nogen endelig opskrift på hverken tidsforbrug eller længde i forhold…

0
Læs mere

Tekst til hjemmesiden [KOMPLET GUIDE]: 9 stensikre trin til at skrive forførende webtekster

Personlig stemme i webtekst

Webtekst er lidt ligesom din julesweater. Enten er den for fed og holder maks., eller også burde én eller anden straks trevle den op og starte forfra. Hvordan undgår du så, at dine webtekster havner i den kategori af garn, der aldrig burde have forladt garnnøglet?  Du læser den her artikel. Jep, det hele. Til gengæld lover jeg, at du får bunker af inspiration og nyttig information til den svære tekst til hjemmesiden. Vi kommer omkring de gode skriveteknikker og…

0
Læs mere

Keywords og Google Ads – sådan undgår du at fejle grumt, når du vælger søgeord til dine AdWords-annoncer

Keywords i Google Ads

Keywords er vigtige. Så vigtige, at de udgør en stor del af fundamentet for din tekstuelle SEO-indsats. Du kan vælge de rigtige keywords og se dine resultater kravle resolut opad. … Eller du kan vælge de forkerte og ryge på røven. (Pas på med det, for de siger, at et brækket haleben gør avs!) Især i forhold til annoncering i Google skal du være opmærksom på en udvikling, som muligvis har sneget sig uden om dit synsfelt. Google har udviklet…

0
Læs mere

SEO, semantik og NLP: Sådan skal du skrive SEO-tekster i dag og i fremtiden

NLP og dybe SEO-tekster

Første gang jeg så et søgefelt på en computerskærm, forstod jeg ikke, hvordan en søgemaskine fungerede. Jeg troede, at jeg kunne skrive et spørgsmål i feltet på samme måde, som jeg ville stille det til min mor eller en veninde. Nope, det blev en nitte. Maskinen fattede ingenting. Hvorfor? Fordi der dengang ikke var nogen Hummingbird, ingen RankBrain og ingen NLP i søgemaskineland. Det er der i dag, og jeg var bare lidt forud for min tid i min måde…

0
Læs mere

Landingsside 101: Quick start guide til at skrive (fede!) landingssider, der virker

Landingsside

Og han kom dalende ned fra himlen i en faldskærm og landede på en … landingsside?? Gakket at kalde en webside for en landingsside, hva’? Måske har du hørt det før i den engelske version: landing page. Mange bruger det engelske navn, fordi de synes, det lyder smartere. Og jo smartere man kan lyde i en hulens fart, jo bedre. … Eller hvordan er det nu? I hvert fald hedder det landingsside her i butikken 😊 Hvorfor hedder det en…

0
Læs mere

In-house-interview med en tekstforfatter

Interview

Snart weekend. Ikke lille-fredag – rigtig voksenfredag. Derfor kom min sekretær (… det er mig) med et forslag til chefen ( … også mig … La Jefa – selvom El Jefe lyder bedre 😊) Forslaget var: Skulle vi ikke lave lidt om på formatet i dag? Selve fredagen er jo en tilbagevendende begivenhed, men da den falder sammen med et sydeuropæisk klima, der fuldstændig har mistet sin stedsans, må vi gøre noget anderledes. Finde på noget, vi kan kaste i…

0
Læs mere