Hos Disney er de mestre i storytelling.

Stakkevis af elskelige film. Sjove figurer. Sørgelige skæbner. Flotte tegninger og animationer.

Kun sjældent en forbier.

Men Disney bruger ikke kun storytelling, når de producerer biogafguld.

De bruger også teknikken internt i virksomheden. Disney har skabt en historie, der indkapsler virksomhedsideen. En historie, der er så god, at den sætter sig fast i hovedet på de ansatte. Og så konkret, at de kan efterleve den i praksis.

Det er ikke nemt. En god historie motiverer medarbejdere, når de er på job. Den får dem til at føle sig som en del af noget større. Den er som en instruktionsbog, der, fuld af autoritet og kærlighed, fortæller medarbejdere, hvordan de skal møde kolleger og kunder.

Og hvem kunne være bedre end Disney til at digte en så effektiv historie?

Nej, vel?

Nu til sagen.

Mickey Mouse – uniform eller kostume?

Disneys gode idéDisney-folkene lever af at skabe figurer, der lærer og leger på mest underholdende vis. Naturligvis altid med en morale lurende lige under overfladen. Vi kan møde figurerne i Disneys store forlystelsesparker i flere af verdens store byer. Scenerne er overdådige og kostumerne fantastiske. Men de er ikke ægte, og der er mennesker inde bagved.

Hvordan får man dem til at iføre sig den glade Disney-ånd sammen med det tunge, varme kostume? Med den her simple og geniale historie:

Hos Disney har vi ingen ansatte. Vi har kun skuespillere. Alle er med på rollelisten i et stort anlagt stykke.

Det lyder måske ikke imponerende. Men tænk over det. Når Disneys folk går på arbejde i parkerne, anser virksomheden dem ikke for at være ansatte, men for vigtige skuespillere, der hver har en rolle at udfylde.

Historien betyder også, at ingen går til jobsamtale hos Disney. De går til audition for at få en rolle. Får de rollen, går de ikke på arbejde men på scenen. Og her møder de aldrig kunder – kun gæster til forestillingen.

Ingen bærer uniformer. Altid kostumer. Også selvom man er tekniker. Eller ham, der tømmer skraldespande og holder stierne rene. Tænk på, hvor mange besøgende, der henvender sig til ham, fordi han er lige der, hvor de står og har et spørgsmål. Hvilken attitude ville den glade familie møde, hvis manden med rengøringstjansen ikke følte sig som en del af historien?

Vær konkret, ellers mister Mickey sin motivation

Disneys historie til sine medarbejdere kunne have været:

I skal gå på arbejde og give folk en uforglemmelig oplevelse.

Hvordan adskiller det sig fra alle andre forlystelsesparkers målsætning? Hvad skal hver enkelt medarbejder gøre for at få det til at ske? Hvordan skal en så ligegyldig ide motivere Mickey Mouse til noget som helst?

Det dur bare ikke!

Storytelling kan foregå på mange måder. Som en del af virksomhedens interne kommunikation til sine ansatte. Eller som en del af virksomhedens markedsføring af sig selv, sit produkt eller sine folk.

Men det, der forbinder dem, er billeder, metaforer og historier, der inspirerer. Og som samtidig er konkrete nok til, at man kan leve dem ud.

Der er mange, som ikke kan lide ordet storytelling. For moderne. Ikke andet end et buzzword. Smart i en fart, siger de.

Men selv dem, der ikke bryder sig om begrebet, bliver revet rundt af en god historie. Sådan er vores hjerner bare indrettet. Mange effektive reklamer gør brug af historiefortælling, og særligt elementer, der er enten rørende eller morsomme, slår krogen i mig. Jeg er vild med de her. Jeg hører ikke til målgruppen, men jeg er helt med på selvironien og den underspillede humor. Når jeg en dag bliver en skægget gammel kælling, håber jeg, at han stadig er derude og vil tilbyde mig et medlemskab.

 

 

Kender du andre herlige eksempler på storytelling, så misbrug endelig kommentarfeltet herunder. Gode historier er til for at blive delt.

Hvis du synes om artiklen, så del den gerne med andre: