Du er ikke alene.

FrustrationJo, der er mange mere eller mindre tekniske ting, du lige skal have styr på, når du arbejder med SEO. Men ved du hvad? Hvis du er en af de mange, der tror, at loadhastighed, mobilvenlighed, webarkitektur, SSL-certifikat og viderestillinger er lig med SEO, bliver du nok lidt træt i sokkerne nu.

Når teknikken er i hus (for det er meget af den, når du har gjort det én gang), mangler du den anden halvdel af SEO. Den meget mere dynamiske og én-gang-er-slet ikke-nok-halvdel: teksten.

SEO-tekster har netop fået deres dårlige ry, fordi så mange af dem er mekaniske. Skribenterne har kun haft én ting for øje: strategisk anbringelse af søgeordet. Man kan dog ikke give skribenterne hele skylden, for metoden virkede. Det gør den ikke længere.

Lad mig her forklare for dig, hvad en SEO-tekst er for en størrelse, og hvorfor du ikke længere kan nøjes med SEO-tekster af 8 karat, når du skal søgeoptimere din webside. Næ nej. Her må andre, finere legeringer til, hvis du har ægte ambitioner med din søgeoptimering.

En tekstforfatter skriver SEO-tekst – og hvad så?

En hel masse.

I dag er SEO-tekstforfatning kun en no-brainer, hvis man ikke har respekt for sine læsere. Eller sidder med vejledninger i SEO-tekst, der er 10 år gamle. Bvadr!

Søgeoptimeret tekst handler naturligvis om at skrive en tekst omkring udvalgte søgeord. Derfor starter processen med SEO-tekstforfatning ofte med en søgeordsanalyse. Søgeordsanalysen gør os klogere på, hvor mange der søger på bestemte søgeord, i hvilke perioder de gør det, og hvad de forventer, at teksten som helhed giver dem svar på (det kalder vi for intentionen – og den er ekstremt vigtig).

Når analysen er på plads, starter den kreative proces. De fleste med et tastatur kan skrive til en algoritme, men det kræver kreativitet at skrive til mennesker. Og indtil Skynet en dag vågner og sender olme Schwarzenegger-typer efter os, er mennesket den slutbruger, som internettet og dets tekster skal tilfredsstille.

Derfor skal vi nu se lidt nærmere på, præcis hvad den gode SEO-tekst skal indeholde.

En SEO-tekst taler samme sprog som brugerne

Fluen på væggenHar du hørt om vidensforbandelsen? Termen ‘curse of knowledge‘ går ud på, at du er så dybt nede i dit stof, at din faglighed kommer i vejen for din kommunikation. Du glemmer, at vi andre taler om dit produkt eller din service på en anden måde, end du selv gør. Vi gør det ikke med vilje, vi kender bare ikke de korrekte fagtermer. Hvis du skriver om hypoglykæmi, håber jeg, at du skriver til en sundhedsfaglig målgruppe – vi andre kalder det nemlig lavt blodsukker.

Derfor skal du tænke på, at køberen sagtens kan finde på at kalde dine produkter for engangskrus, selvom du kalder dem for plastikkopper. Det er altid godt at sætte sig som fluen på væggen lige dér, hvor målgruppen er. Det kan være på fora, i telefonen, i mailkorrespondancer med kunder – og midt i Googles egne søgeforslag.

Husk de relaterede søgeord i din SEO-tekst

I dag er der stadig mange SEO-tekstforfattere, der råder dig til at skrive én SEO-tekst pr. søgeord. Det gør jeg ikke (hmm … hvor mange bomber mon der sprænger nu?).

For det første spiller tankegangen om ‘ét søgeord = én tekst’ ikke sammen med Googles tiltagende snilde, og dit hårde arbejde vil munde ud i 10-15 voldsomt kedelige tekster. Og nej, det er ikke det samme som at råde dig til søgeordskannibalisme, hvor du skriver flere landingssider om de samme ord. Jeg prøver at tale dig fra sproglig ensidighed, hvor du hamrer det samme søgeord (i samme form og kontekst) ned på papiret i noget, der bliver en mere og mere ærgerlig tekst.

I stedet for skal du lure lidt på de relaterede søgeord – det er så nemt, at du tror, det er løgn. Når du søger efter noget, er du ikke den første til at gøre det. Titusinder har søgt på det samme før dig, og der har vist sig en tendens blandt de søgende: De søger på et søgeord sammen med nogle foretrukne egenskaber ved dette ord. Alle dem, der søger på ‘grøn te’, gør det ofte sammen med ord og egenskaber som ‘virkning’, ‘sundt’, ‘koffein’, ‘vægttab’, ‘fordele’ og så videre. Skriv om dem i din SEO-tekst om grøn te, så matcher din tekst bedre med læserens intention. Det ville en SEO-tekstforfatter gøre. Og du får forslagene helt gratis i bunden af Google efter en søgning. Herligt, ikke?

Forfatteren bag en SEO-tekst ved, at folk spørger Google om alt

Spørgsmål er det nye orange inden for SEO. Både i forhold til traditionelle søgninger i søgefeltet, men især i forhold til stemmesøgninger. Folk benytter sig i stigende grad af stemmeassistenter, fordi det er nemmere at tale til skidtet end at få fingere til at samarbejde med touchskærmen på farten. Vi foretager ofte vores stemmesøgninger, når vi skal finde noget i nærheden, og derfor er der en sammenhæng mellem stemmesøgning og lokal søgning.

Og hvad har det at gøre med SEO-tekster?

Jo, du skal filosofere lidt over, hvilke spørgsmål brugerne stiller om dit emne. Og så skal du gøre det helt klart for Google, hvor din virksomhed ligger, hvis den da har en fysisk placering, kunderne kan besøge.

Google, jeg har lyst til pizza

Eksempelvis står en forvirret og sulten gut midt i byen og spørger sin enhed, hvor han kan få en god pizza. Google vil så bruge hans placering og komme med forslag til pizzariaer i nærheden.

… og svar på livets store spørgsmål

Når jeg siger, at folk spørger Google om alt, er det ikke en overdrivelse. Google er vores allesammens tætteste og bedste ven, selv når det kommer til meget eksistentialistiske overvejelser. Vi spørger eksempelvis, hvem vi er, og hvorfor vi er ensomme. Sikken tillid til en søgemaskine!

Bare rolig, det er ikke nødvendigt at tømme biblioteket for Jean-Paul Sartre. Du skal bare skrive din tekst omkring de spørgsmål, dine kunder stiller til dig om dit produkt eller service 😉

Hvordan er det med SEO-tekster og guldfisk?

Man siger, at alle os internettrawlere har et såkaldt ‘attention-span’, der minder om en guldfisks. Og sådan en lille fætter kan ikke koncentrere sig ret længe ad gangen.

Faktisk er det en sørgelig sammenligning, og den er heldigvis heller ikke korrekt.

Ganske rigtigt er det dog, at alle webtekster kæmper en brutal kamp om opmærksomhed, fordi der er så utrolig mange af dem. Og det er grunden til, at du skal gøre dig slemt umage med udformningen af teksten. Hvis ikke læsevenlighed og indhold er i top, får du en bounce-rate af olympiske dimensioner (tak for den, Thestrup).

Her er nogle tricks:

  • Bliv gode venner med ‘white space’. Korte sætninger og korte afsnit med mellemrum hjælper på overskueligheden.
  • Brug bucket brigades: Det er små overgange i teksten, der lokker læseren fra det ene afsnit til det andet. Eksempelvis ‘nu skal jeg forklare det’ eller ‘det skal vi se nærmere på’.
  • Du skal naturligvis gøre brug af al den stavekontrol, grammatisk hjælp og korrekturlæsning, du kan komme i nærheden af.
  • Prøv med noget humor eller måske noget dejligt billedsprog. Gør noget for at give teksten kant – det er den sikreste måde, hvorpå du som SEO-skribent kan undgå at din tekst flyder sammen med alle de andre.

Og det leder os frem til finalen …

Hvem er du, SEO-tekstforfatter?

Nej, ikke mig. Dig.

Når folk læser din SEO-tekst, ved de så, at det er dig, der har skrevet den? Ved de overhovedet, at du er et menneske? Har dit indhold givet dem noget?

Man siger, at kunstig intelligens snart vil være i stand til at skrive en bestseller. Det betyder altså, at menneskelig intelligens ikke længere har noget nævneværdigt forspring, når det kommer til de rent sproglige færdigheder. Oh skræk og rædsel! For hvad har du og jeg så tilbage på hånden at spille med?

Mægtige våben, heldigvis: Vi har vores personlighed. Hver vores helt unikke oplevelsesperspektiv. Vores humor og selvironi. Sårbarheden. Fejlbarligheden. Og vores autoritet. Vær ikke bange for at bruge dem i SEO-tekster, for de er sofistikerede redskaber. Derfor er mennesket bag teksten også det væsentligste punkt i denne gennemgang af SEO-tekstforfattertip.

Skriv til menneskerDu skriver til mennesker, og det skal være tydeligt, at det er et menneske, der har skrevet teksten. Uden menneskeligheden – måske endda personligheden, hvis du er rigtig modig – må du opgive enhver relation med modtageren. Der er aldrig noget faktum, nogen redegørelse eller mekanisk gennemgang, der har betaget og grebet os. Den fornemme opgave er forbeholdt følelser, historier og personlighed.

Er det mon lykkedes mig at overbevise dig om nødvendigheden af at nytænke din SEO-tekst?

Solen skinner, og jeg har lige støvsuget – så jeg har ja-hatten på.

Hvis du synes om artiklen, så del den gerne med andre: