Din overskrift er altafgørende. Statistikker viser, at når du præsenterer folk for en tekst, vil 80% læse tekstens overskrift, mens kun 20% vil forsætte til selve indholdet. Det er da trist. Især hvis du har gjort dig svært umage med at skrive en lækker artikel.

Dårlig overskriftHvis du er en af dem, der er har fået en uppercut af den grumme statistik, er det sandsynligvis fordi, du har glemt at give overskriften opmærksomhed. Overskriften skal fange læseren og gøre det helt umuligt for hende at modstå teksten. Hvis der ikke er kærlighed tilovers til overskriften, når du er færdig med at skrive artiklen, kunne brødteksten lige så godt være gjort at det samme stof, som skrædderen brugte til kejserens nye klæder.

Ryk lidt tættere på. Tættere endnu. For nu hvisker jeg dig i øret, hvilke 10 måder hvorpå skribenter oftest får overskriften galt i halsen, når teksten er på vej ud ad døren. Så behøver du aldrig at kløjes i sådan en fætter igen!

#1: Din overskrift er kedelig og fortæller intet om, hvad læseren går fra bordet med

Som mennesker er vi altid mest interesseret i os selv. Det er et psykologisk faktum, som vi må rette os efter. Også på nettet. Derfor skal du huske på at gøre relevansen af og formålet med teksten rimelig klart i overskriften. Hvis læseren er bare en my interesseret i emnet, vil hun også åbne en tekst, hun tror, hun kan få noget ud af at læse.

Indled eventuelt dine overskrifter sådan her:

  • Derfor/sådan skal/bør/må/vil du (ikke) …
  • Guide til at …

Formået med dine artikler afhænger naturligvis af dit område. Hvis du har konkrete redskaber at tilbyde, så smid om dig med dem i overskriften. Hvis du beskæftiger dig med noget mere abstrakt, så tænk over, hvordan du kan berøre nogle følelser hos læseren i forbindelse med det aktuelle emne. Eller hvordan teksten kan inspirere læseren i hendes hverdag.

#2: Din overskrift indeholder ingen tal

Tal er et sikkert hit i overskrifter. De gør indholdet konkret og overskueligt for læseren. Tallet bærer på et løfte om, at teksten er delt op i x antal afsnit med værktøjer, der er til at gå til uden ret meget forhåndsviden. What’s not to like?

#3: Du stiller ingen spørgsmål

Spørgsmål i overskrifterSpørgsmål inddrager læseren, og som du så i #1, kan vi godt lide, at det handler om os. Hvis de er gode, vækker spørgsmålene nysgerrighed. Hvis de er rigtig gode, får de os til at tænke dybere. Vælger du at benytte dig af spørgsmål i dine overskrifter, så brug da stedordet ‘du’ så vidt muligt.

#4: Du bruger ingen stærkt positive ord

Positive ord kan være udslagsgivende for din overskrift. Prøv at se forskellen mellem den første version (det sorte får) og så de tre søskende nedenunder:

10 tip til at skrive overskrifter til webtekster (mæh!)

  • 10 tip til dig, der vil skrive mere intelligente overskrifter
  • 10 tip til dig, der vil skrive uimodståelige overskrifter
  • 10 tip til dig, der vil skrive smartere overskrifter.

Find selv på flere. Jeg ville vælge én af de tre sidste frem for den fårede første version. Hvad siger du?

#5: … Og heller ingen stærkt negative ord

Selvom ja-hatten nyder en del større popularitet end nej-hatten, så viser undersøgelser, at de negative ord får weboverskrifterne til at performe ret godt – mange gange bedre end de positive.

Hvilken af de følgende overskrifter ville få dig ombord?

  • Se med, når vi viser dig de grimmeste kjoler til Oscar vs. …de flotteste kjoler til årets Oscar
  • Her afslører vi de mest risikofyldte investeringer, du kan foretage vs. …de mest fornuftige investeringer
  • Så frygteligt ser der ud efter den sidste orkan i det caribiske øhav vs. Så flot er der blevet efter genopbygningen efter den seneste orkan i Caribien

Snus godt ind – for der er noget ved lugten af skandale, der får os helt op af stolen.

#6: Der er ingen Call To Action (CTA)

Calls to action er ikke bare knapper fordelt på din hjemmeside. Du kan også putte dem i overskrifter og metadata. Calls to action kommer næsten altid på bydeform (imperativ), og de kan se sådan ud:

  • Læs mere.
  • Køb den her.
  • Tilmeld dig nyhedsbrevet.
  • Få gode tilbud på mail.

I stedet for at skrive ‘her kan du læse mere om’, så skriv ‘læs mere om’. Skriv ‘Prøv det her, når du skal’ i stedet for ‘du kan prøve det her, næste gang du skal’. Kom med en opfordring i stedet for bare at præsentere en mulighed. Det virker.

#7: Du lover ikke noget

Løfter i overskriftDu skal ikke love noget, du ikke kan holde. Heldigvis jonglerer vi hverken med verdensfred eller kræftforskning, når vi skriver vores små, ydmyge overskrifter til internettet. Og det skulle være muligt for dig at love noget ganske interessant og samtidig være i stand til at holde det.

Som eksempelvis det her:

  • Med denne guide kan du få stjerners garderobe til budgetpris.
  • Læs disse 5 tip til at sælge dig selv til jobsamtalen – og øg chancen for at score drømmejobbet.
  • Følg denne opskrift, og server den lækreste kage, familien nogensinde har smagt.

Se selv. Ingen fredsaftaler i stillet i udsigt, men stadig overskrifter du ville se nærmere på. Medmindre, altså, at du hverken er til shopping, spændende job eller kage …

#8: Der er ikke nogen, der søger på de keywords, du bruger i overskriften

Der skal være nogen, der søger på det, du skriver om. Det behøver ikke at dreje sig om en månedlig søgevolumen, der svarer til indbyggertallet i Tokyo (knap 14 mill’, hvis du er nysgerrig). En nichebaseret tekst er fantastisk – for her er du sikker på, at alle dem, der besøger dig, er interesserede i præcis det, du skriver om. Og relevant webtrafik er den allerbedste webtrafik.

#9: Man finder ingen overraskende eller kontroversielle påstande i din overskrift

Ikke engang en lillebitte, semikontroversiel én. Øv da. Vær nu lidt modig. Rusk lidt op i tingene. Skriv om, hvorfor du mener noget andet end alle andre. Fortæl om en uventet udvikling inden for dit felt. Kom med et anderledes råd, og argumenter for det. Et eller andet. Hvad som helst, der tjatter til læserens nysgerrighed.

Som for eksempel dem her:

  • Derfor må du gerne proppe dig med fed mad på slankekuren
  • Vi har sagt nej til en vanvittig stor ordre – læs hvorfor
  • Denne virksomhed er helt ny og omsætter allerede for millioner af kroner.
  • 4 grunde til, at det er vigtigere at skrive SEO-tekster til mennesker end til Google.

#10: Din overskrift er ikke andet end clickbait

I princippet er alle overskrifter clickbait. Enhver overskrift, der nogenside har eksisteret, har haft til formål at få nogen til at læse mere. Clickbait er derfor uundgåeligt. Men der findes helt-i-orden-clickbait, og så findes der den slags, du kender fra tabloidpressen. Den slags, der efterlader dig med en ærgerlig erkendelse af aldrig at få de to minutter igen!

Sådan nogle øv-da-oplevelser skal du ikke nyde noget af at give dine læsere. Derfor skal der være noget tyngde i den tekst, der følger efter overskriften.

Inden du fjerner dit øre, må jeg lige understrege en vigtig pointe: Din overskrift skal ikke indeholde alle 10 ting på én gang. Jeg ved slet ikke, hvordan man skulle bære sig ad med at gøre det på menneskesprog. Brug en enkelt af dem, eller kombiner to eller tre i dine overskrifter. Så kommer du rigtig langt. Hvis du vil se flere eksempler på overskrifter og tilhørende forklaringer på, hvorfor de virker (eller det modsatte!), så tag et kig på den her liste med 40 stk.

Og så en allersidste ting, før du får fred for mig. Der er meget delte meninger om, hvornår du skal skrive din overskrift. Nogle mener, at du skal skrive den, før du skriver selve artiklen. Andre, at du skal skrive den bagefter. De fleste er dog enige om, at der skal en hel del forskellige overskrifter på bordet for hver enkelt artikel, før du beslutter dig for vinderen. Prøv med tre til fem stykker til at starte med, og juster dem undervejs i skriveprocessen. Det fungerer i hvert fald godt for mig.

Held og lykke med din næste overskrift!

Hvis du synes om artiklen, så del den gerne med andre: