Lokal SEO – lokal søgning

Pigeon er en Googleopdatering fra 2014, der hjælper lokale virksomheder til en bedre placering i søgeresultaterne. Før Pigeon kunne man få vist meget forskellige resultater ved søgninger på henholdsvis Google Maps og Google søgning. Efter Pigeon-opdateringen er de to systemer begyndt at arbejde sammen. Nu har lokale virksomheder en fordel, hver gang nogen søger i nærheden af dem. Større virksomheder ligger måske bedre i SERP, når man søger fra en såkaldt neutral placering (hvis sådan én findes!), men så snart søgningen foretages i nærheden af den lille virksomhed, må de store konkurrenter smide håndklædet i ringen.

Du skal starte med registrere din virksomhed hos Google, hvis du har en fysisk placering. På med billede, logo og hele skidtet. Det vil få dig til at lyse op som en stjernekaster ved lokale søgninger.

Google satser mere og mere på at hjælpe de lokale virksomheder til bedre resultater, fordi det i de fleste tilfælde er til gavn for den, der laver søgningen.

Ud over alle dine søgeord skal du inkludere navn på gade, by og lokalområde i dit tekstindhold, overskrifter og title tags. Selvom din biks ligger i udkanten af en by eller en forstad, får du alligevel penthouseplaceringen, hvis du er tættest på ham eller hende, der leder efter dig. Dine konkurrenter i den anden ende af landet har ikke en chance.

Der findes altså retfærdighed i verden!

Stemmesøgning

Udviklingen af stemmestyringssystemer beskæftiger alle de store, bl.a. Google, Apple og Microsoft. Der er mange assistenter at vælge imellem, hvis du vil benytte dig at stemmesøgning, og der er ingen tvivl om, at stemmesøgning er fremtiden. Men i øjeblikket må vi nøjes med the spirit of the (Christmas) present, og han har endnu meget arbejde foran sig, når det kommer til stemmestyringssystemer.

Bevares, du kan sagtens foretage stemmesøgninger i dag. Også på dansk for nogle af assistenternes vedkommende. Men må have tålmodighed med supernørderne, som skal bruge mere tid til at perfektionere systemerne. Vi vil helt sikkert se dem tage nye, store skridt i udviklingen af stemmesøgningssoftware i 2018, og derfor er det også en god ide for dig at vænne dig til tanken om at søgeoptimere til alle dem, der vil foretrække at søge med stemmen i stedet for fingrene.

Og hvad betyder stemmesøgning for SEO? Det betyder, at du skal ruske op i dine tekster. Du skal skræddersy dem til det naturlige samtalesprog i stedet for til halvstive søgninger med få bestemte søgeord. Stil spørgsmål i teksten og svar på dem, som du stod og talte med kunden ansigt til ansigt.

Mobile first – mobiloptimering

Vi har længe vidst, at det er en god med responsivt design. Med responsivt design tilpasser indholdet sig skærmstørrelsen, og websiden ser lækker ud, uanset om brugeren sidder ved computeren eller anvender sin mobil.

Men nu bliver det ekstra vigtigt at holde øje med din websides udseende. Brugeroplevelsen ligger Google meget på sinde, og hvis brugeren er nødt til at proppe sin smartphone ind under et mikroskop for at kunne læse dit tekstindhold, bliver det en sørgelig oplevelse.

Flere og flere mennesker benytter netop deres mobil, når de sejler rundt blandt nettets mange fristelser. Derfor har Google opfundet mobil-first-indekset, som endnu ikke er implementeret.

I dag scanner Google din hjemmeside, som om den sad ved en computer. I fremtiden vil søgemaskinen vurdere din side ud fra en mobilbrugeres perspektiv. Hvis det hele spiller, bliver dit site optaget i det nye mobil-indeks. Hvis ikke, må du i gang med tilpasningen. Du kan selvfølgelig lave en helt særlig mobiludgave af dit website med AMP-udgaver af alle sider, men du kan godt nøjes med den responsive tilgang.

Ingen grund til panik. Der går formentlig nogle måneder, før mobil-indekset kører på skinner, men du kan lige så godt starte i god tid.

RankBrain og AIO

Den kunstige intelligens er iblandt os. SEO, som vi kender det, vil derfor med al sandsynlighed tage sin afsked i den nære fremtid. Hvad kommer i stedet for SEO?

AIO. Artificial Intelligence Optimization, naturligvis.

RankBrain er en del af Googles renoverede kernealgortime, Hummingbird. Den del, der bearbejder alle nye søgninger. Lærelysten som et lille barn bliver RankBrain langsomt klogere, som den støder på nye ord, sætninger og spørgsmål. Den hjælper søgealgoritmen med at forstå, hvad vi vil med vores søgning. Når Google selv kan ræsonnere sig frem til intentionen, får vi mere præcise resultater.

Formålet med RankBrain er at kunne forstå søgningord som begreber med en betydning og en relation til andre begreber – at mestre semantikken i sproget.

Kunstig intelligens og selvlærende algoritmer tvinger os til at forny vores opfattelse af SEO. Fremtidens SEO, eller AIO om man vil, skal være mere holistisk, end vi er vant til. Landingssider er stadig meget effektive, men de har en udløbsdato. En dag er det slut med én side til ét søgeord. Mekaniske tekster fyldt med søgeord forsvinder nedad i SERP. I stedet skal du skrive tekster med stor sproglig variation. Det vil sige synonymer, beslægtede begreber og nye formuleringer. Du skal behandle dit emne fra så mange vinkler som muligt. Du skal stille en masse spørgsmål og svare på dem bagefter. Med skarpt formulerede spørgsmål kan du blive den heldige vinder af en plads helt i toppen af SERP, nemlig position 0. Position 0 tildeles det organiske søgeresultat, der bedst besvarer et spørgsmål. Det er Google selv, der vælger resultatet, men skriver du dine tekster rigtigt, er det måske dig, der bliver vist allerøverst en dag.

Linkbuilding

Alle, der driver en webside, er med i den kontante jagt på links. Linkbuilding er ofte en omgang dirty business, hvor alle knep gælder. Og dog. Google har nemlig tidligere i år proklameret, at vi skal tage os sammen, når vi leder efter eksterne links. Websider med mange spamlinks har måske allerede haft besøg af Google Penguin.

Kvaliteten af dine links og dit tekstindhold vil forsætte med at være altafgørende for din placering i fremtiden, og netop derfor skal vi tage opfordringen alvorligt. Vær opmærksom på, hvem du gæsteblogger hos, og hvilke gæstebloggere du lukker indenfor på dit eget domæne. Dine links skal kunne tåle en grundig gennemgang af Big G.

Hvis du synes om artiklen, så del den gerne med andre: